7 februari 2012

Räksoppa

Oh my, åt just världens godaste soppa! Blev snål på räksoppa häromdagen, och igår hittade jag ett recept på Tasteline som verkade någotsånär bra. Dock tyckte jag inte om precis allt, så jag gjorde lite omändringar. Och tur var väl det! En riktig succé, som bara tog ynka 20 minuter att göra. Dessutom är den ganska low-carb, och det är ju bara positivt. Try it!

2 små morötter
½ rödlök
2 msk olja
6 dl vatten
1 dl matlagningsgrädde
1 fiskbuljongtärning
1 burk (150g) cremé fraiche
1 ask Kavli räkost
dill, svartpeppar, chili, örtsalt
ca 100g räkor
(ev. lite maizena som redning, min soppa blev lite väl tunn)

- riv morötterna och hacka löken, fräs en stund i oljan
- tillsätt vatten och matlagningsgrädde samt fiskbuljong, låt koka 10min
- rör ner cremé fraiche och räkost, låt koka några minuter till
- krydda och tillsätt räkor
- låt stå och dra en stund i kastrullen innan servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar