10 september 2012

Key lime pie

Här kommer nu receptet på den supersmarriga Key Lime-pajen jag gjorde åt mina kaffegäster förra veckan. Superenkel och helt sjukt god! Inte den värsta sockerbomben i världshistorien heller.

Botten:
200g digestivekex
100g smör
- krossa kexen
- smält smöret
- blanda ihop och bred ut i en pajform/form med löstagbar kant
- grädda i 175 grader, 10min

Fyllning:
400g kondenserad sötad mjölk
(finns i de flesta matbutiker, sök bland kokosmjölk och dylika konserver)
4st äggulor
5st limefrukter
-blanda kondenserad mjölk med äggulor
- riv limeskal och pressa ur saften, blanda ner i den övriga smeten
- låt stå och dra sig i kylskåpet 30-60min
(om man vill kan man sila bort skalen sen, men det gjorde inte jag, och det var gott i alla fall)
- fyll pajskalet, grädda i 175 grader i ca 25min
- låt svalna ordentligt innan du tar lös pajen från formen
- får gärna stå en stund i kylskåp innan servering
- serveras med vispgrädde och limeskivor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar