9 januari 2013

Året 2012, part one

JANUARI
Efter ett skönt och ganska långt jullov började skolan igen i början av januari. Ida åkte iväg som utbytesstudent till London (här kan ni för övrigt läsa hennes blogg därifrån), och Kalle påbörjade sin sista termin i Yrkes.
Köksrenoveringen satte igång hemma i Jutas, och vi fick improvisera när det blev dags för Katis 17-års kalas.
Även svärmor & svärfar satte igång med renovering, av sitt eget sovrum till att börja med.
Det var presidentval, och Sauli Niinistö vann över Pekka Haavisto och blev ny regent över vårt land.
Vi ordnade klassträff med Yrkesflickorna hemma hos Maija i Nedervetil.
Det var dags att byta styrelse i studentföreningen, och jag fick äran att bli den nya ordföranden. Styrelsebytarmiddagen åt vårt glada sällskap på O'Learys.

Under januari drabbades jag också av en riktigt hemsk feber - tror inte jag varit så sjuk på 5-10 år faktiskt. Blev mest att ligga i soffan under täcket, huttrade x-antal timmar framför tv-serier och filmer...
Vår kära vän Tarja Huttunen, ägare till ridskolan i Alavus, gick också bort i cancer, och jag åkte iväg på en vacker med sorglig begravning tillsammans med mamma och Kati.


FEBRUARI
I februari hände det ett som annat. Svärföräldrarna åkte sedvanligt iväg till Indien i två veckor, och vi passade på att ha lite tortillakväll på Brännbergskärr. Vi hälsade på hos Rolle & Annika i deras nya hus i Komossa tillsammans med Strandbygänget, och dessutom var det trubadurkväll på kaffestugan.
Februari var också månaden då jag mer eller mindre blev särboende med min gubbe. Eftersom hans sista tid i skolan gick ut på praktik/jobb, så gjorde han det hemma i Oravais.
Vi firade också Fastlaskiainen.
Vincent & Cila ordnade tunnbadankväll hemma hos sig. Trevligt sällskap, tunna, bastu, musik och god mat!
Kusin Felicia blev 8 år.
Vi i StuBi ordnade halarinvigning för ettorna.
Sen var det dags för årets Byarevy också! Premiärfesten var som vanligt mycket trevlig...

Det blev också sportlov i slutet av månaden, vi gjorde en skolresa till IKEA/Ideapark, och sen påbörjade jag min 7 veckor långa praktik i Nykaabi. Februari var också månaden då Kalle blev utan körkort, och jag fick börja kuska honom land och rike runt... Åtminstone på helgerna. 18 all over again!

MARS
I mars var jag fortsättningsvis på praktik och njöt av varje dag.
Svärmor & svärfar fortsatte med renoveringen, och Kalles rum var nästa på tur. Så länge fick vi bo i Idas rum.
Det blev revyavslutning, och det var förstås superroligt, as always.
Vi ordnade get together-night i skolan.
Jag hade tjejkväll hemma hos mig med bästa tjejerna.
Vi såg Ripper Owens (Hail) på Royal.
Det firades Pampas nationaldag i Vasa.
NNSB hade sitt årliga vårmöte vid Powerpark, där vi fick ha gocart-racing.

APRIL
Började månaden med att åka iväg en vecka till Levi hela tjocka släkten, för att fira moffas 70-års dag (och fyra andra födelsedagar).
Vi hade det riktigt bra! Min födelsedag firades med att se Kotiteollisuus på HulluPoro.
Vi var på Jeporevyn
Fixade febrilt på Volvon inför årets första varmanstävling.
Vappen firades hos U&C i Strandbyn.

Jag fortsatte också min praktik i Nykaabi. Kalle var fortfarande utan körkort, och Judas Priest-konserten i Helsingfors jag hade sett så framemot fick vi skita i pga det.
Var också en sväng eller två till Olli's, såg Cabin in the Woods på bio, och började för första gången med bloppis och sålde (och handlade) på facebook-loppis.
Våren kom äntligen, efter vad som kändes som en oändligt lång vinter. Jag fick också bekräftat två sommarjobb. Det tråkigaste som hände i april var att min älskade cykel blev stulen från källarförrådet i mitt höghus.

MAJ
Började som vanligt maj månad med biltävlingar på Kemora.
Vi fick som vanligt både svettas och frysa.
Vi körde också i Härmä helgen efter, och det var roligt att varmanssäsongen kom igång igen!
Vi ordnade Utsparken åt treorna i skolan.
Kalle, jag och svärisarna hälsade på Ida i London, och såg bland annat musikalen Rock of Ages.
Det var pubkväll på Kaffestugan och efterfest hos Åsa & Tom i Bambaviitchin.
Min klass ordnade dimission i skolan och var i stort sett stressade hela maj månad. Var det inte praktikportfolio och kompletteringar så var det att öva in stämmor, baka pajer, öva fixa öva...
Firade skolårets slut på O'Learys tillsammans med ett gäng klasskompisar.
 Var på en superbra Bad Taste-sitz i skolan. Tror jag aldrig har varit så full tidigare i mitt liv...

I maj gjorde jag också klart min praktik.
Det blev sommarlov för min del, och jag packade ihop det mesta i lägenheten i Jeppis och flyttade till Årvas. Fick äran att ha sommarlov en vecka innan sommarjobbet började!
Gick på PUF-match, började jogga, färgade håret, och firade morsdag vid Uffe's i Purmo.

2 kommentarer:

  1. oj jisses ade maga min he e no tur att man glömber så fort ho tungt e er att ga me a :P

    SvaraRadera