24 maj 2013

Kroatien dag 5

Tidig väckning denna dag, steg upp redan klockan 7. Åt frukost, fixade oss, och samlades sen nere i receptionen med gruppen 7:45.
Morgonrusning i väntan på bussen! ... som naturligtvis var nästan 20 minuter försenad. Och varmt var det i bussen. Och det tog lääänge in till stan!
Samlades igen på Peristil och träffade där professor "Cruella" och en guide
Traskade iväg till en busshållplats och tog bussen en bit utanför centrum
Promenerade en bit och gjorde sen dagisbesök. Av integritetsskäl väljer jag nu att inte publicera några bilder på barnen och personalen som vi träffat.
En flicka satt och ritade Angry Birds!
Det första daghemmet vi besökte var Reggio Emilia-inspirerat. Vi bjöds på saft och fick sen gå in i de mysiga små utrymmen daghemmet hade. De hade jobbat väldigt mycket med teman och dokumentation, och det var väldigt intressant!
Önskar att vi gjorde såhär på våra daghem också!
Såg nog lite annorlunda ut än hemma...
Hejhej!
Barnen hade en teater/dansuppvisning åt oss med denna brunn som "scen". Sen sjöng och dansade vi Greased Lightning tillsammans. Vi lärde dem också huvud axlar knä och tå samt imse vimse spindel innan vi promenerade vidare.
Nästa dagis vi besökte bjöd på massa läckerheter åt oss. Dedär runda små munkbollarna var helt sjukt goda! Åt så många att jag fick magknip...
Daghemmet vi nu besökte var ett lite större ett med fyra olika avdelningar, och ganska likt de vi har hemma. På den engelska avdelningen hade de t.ex. haft London som tema.
Två av avdelningarna var helt typiskt kroatiska, medan den sista var en religiös avdelning. Där sjöng och spelade de för oss, och vi fick en CD av deras inspelade sång som minne. Fint!
Ser nog nästan ut som hemma..
Hej Finska!
Avslutade daghemsbesöken nån gång runt klockan 12. Missade bussen med nån minut och hamnade att vänta i ca 30min... När vi väl kom oss tillbaka till Podstrana och till hotellet åt vi bara något smått och samlade sen ihop gänget och gick ner till stranden.
Helt underbart väder!
Varmaste dagen hittills
Och knappt ett moln på himlen...
Solade och simmade och hade det riktigt toppen!
Hanna vågade sig ut i det blå. Låg hela dagen, ända tills solen började gå ner nån gång runt 17:30. Gick upp till hotellrummet och duschade och fixade oss samt spelade lite kort.
Samlades sen med the girls from the floor below och gick ut och käka. Hanna och jag hade städat upp oss!
For återigen till restaurangen Leon's dit vi varit med hela gruppen första kvällen
Hungriga tjejer!
Åt en supergod pasta med lax och räkor, mm!
Till efterrätt blev det kladdkaka med glass. Tyvärr var det inte lika gott som det såg ut!
För övrigt var det en väldigt lyxig och fin restaurang, men inne på vessorna hade de "porrkonst" istället för vissa kakel!? Vi skrattade ganska mycket åt dethär fenomenet, som visade sig finnas på andra ställen också... Whadup with that!?
Fnissade varje dag åt hur många par skor fem flickor kan ha framme. Själv hade jag med mig 7 par skor, tack och lov att jag inte hade alla liggande där på golvet!
Tillbaka vid hotellet spelade vi lite kort och diskuterade innan vi gick och lade oss runt 23:30. En till toppendag bakom!