28 december 2013

Året 2013 del 1/5

JANUARI:
Jag åkte iväg till sköna Curacao i Karibien med min familj och sambo. Vi kom hem igen den 4.1. Glömmer nog aldrig den resan!
Vi njöt av Kalles sista kväll i det civila med att spela Pampas-spelet i gott sällskap och avslutade med kalasas i Strandbyin.
Sambon skickades så iväg till Dragsvik den 7.1. och återvände hem till midsommar som Kustjägare Heikius. Det var en resa i sig det också!
Flyttade tillbaka till Jeppis efter julen. Tomt och ensamt.. Var också och vikarierade en del på eftis/dagis och övernattade i både Jutas och Årvas när det begav sig.
 Hade jullov/skrivledigt och började på med mitt kandskrivande på riktigt. Var ute och videofilmade på två daghem/förskolor, och satt sen mest med näsan i boken. 
 Lillasyrran blev 18 år och det firades med kalas hemma i Jutas.
 Jag var på pubkväll till Jepo UF, där Hanna sjöng så fint.
 Vi hade klassträff med Yrkesflickorna, denna gång med tortillanight i Therese' nya hus i Forsby.

 Hann också med en ordentligt förkylning, började på med mitt sekreterar"jobb" i NNSB's styrelse, försökte återuppta min hälsosamma livsstil och serverade på Idrottsgalan i Nykarleby tillsammans med några av mina klasskompisar. Min rygg började äntligen visa tecken på förbättring och jag var överlycklig! Här på bloggen blev det främst Curacao-inlägg...

FEBRUARI:
I februari började min kand se ut för något, men ännu var det en lång väg kvar. Vi hade skrivledigt fram till 5.2. och sen började skolan igen, denna gång i sprillans nya Campus Allegro. Visst var det lite annat än gamla hederliga mögel-BI...
 Det var återigen dags för Byarevyn i Årvas. Och lika bra som vanligt var det! Här har ni t.ex. "Årvas brandman style"..
 Jag och min klasskompis Sandra bilade ner till Karis där jag övernattade hemma hos henne. Dagen efter tog jag med mig Sara och Adde till Drakan för att spana in min rekryt, som sen blev till jägare.
 En dag ställde vi till med crepes-tjejkväll hemma hos mig i Jeppis. Vi babblade kvällen lång.
 I skolan försökte vi samla in pengar till den kommande klassresan genom att ställa upp en teater. Karius och Baktus övade nästan varje dag... I slutet av månaden blev det sportlov och vi framförde teatern fyra gånger.
 Hemma i Jutas var det dags för nästa renoveringsprojekt: Katis rum, dvs. mitt gamla. Måste erkänna att jag inte blev riktigt förtjust i färgerna...

Under februari månad hann jag också vikariera en del på dagis, det var öppet hus vid Yrkes, och Kalles mommo ordnade söndagsmiddag. Försökte överleva som militäränka och spenderade tid vid moster i Kyrkostrand där jag fick vara hundvakt. När Kalle var hemma passade vi på att ha lite bastukväll, som sig hör till när svärföräldrarna är i Indien... Vi var till Pedros, jag bakade fastlagsbullar, och det blev inget Fastlaskiainen pga NNSB's styrelsemöte och dåligt schema dagen efter.

MARS:
Dagen kom då min kand äntligen blev färdig. Vilken lättnad!!!
 Jag och klasskompisarna firade med tortillakväll hemma hos Cilla.
 Tossa ordnade en legendarisk tjejkväll där det förstås (också) blev tortillas, Vem i rummet-spelet samt Jeppis-utgång. 
 På påsk blev det utgång med klasskompisarna. Vi förfestade hos Cillas och gav oss sen ut i Jeppis-vimlet.
 Kalles mor och far fick nya grannar.
 Vi fortsatte i fest-anda och hade traditionellt tunnbadande hemma hos Vincent och Cila. God mat och bästa sällskapet vinner alltid!
Vi badade också tunna hemma hos Einar, men det var nog ingen hit för chauffören Mimmi...
 Det började bli vår i luften och jag vår/påskpyntade i lägenheten. Trivdes som fisken i vattnet och började fundera på hur i hela friden jag nånsin ska kunna flytta därifrån.

Annat som hände denna månad var att jag hade bihåleinflammation inte bara en utan två gånger! En av gångerna hade jag feber också. Kusin Felicia ordnade 9-årskalas, Hanna & Jona hade förlovningskalas. Jag shoppade i Vasa, vikarierade på dagis, var på distriktets möte i Kokkola (NNSB), det var påsk... Jag och Kalle började också se oss omkring för boende i Årvas och jag skrev arbetsansökan och CV för allt jag var värd. Spännande tider!

3 kommentarer:

  1. WHAT???!!!???!!! har ja had en duk på bordi nagang? he har ja inget minne av att ja sko a had såläng vi a bod jär men he e jo bra att du har bildbevis på e iaf :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå tydligen :D kanski do had fösöka ansträng de naliti tå vi sko kom?!

      Radera
    2. högst antagligen ;) ja had ju inte ens en duk på bordi på bröllopi så :P

      Radera