30 december 2013

Året 2013 del 3/5

JUNI:
Juni kom och jag var fortsättningsvis ledig innan sommarjobbet, som började 10.6. Tiden gick sakta när dagarna minskade för sambon i det militära. 
 Jag och Linn gjorde en IKEA-resa som för mig slutade med nästan tom börs.
 Skickade iväg Nissi till de evigt gröna ängarna :(
 Påbörjade projekt fixa stora hallen. Tyvärr stannade det upp ganska ordenligt..
 
Sov första natten i Midgård 1.6., all alone i åskvädret...
 Det kördes Sorakunkku i Jepo, och jag fick vara i kanslit hela dagen.
 Dagen kom äntligen då det inte fanns en endaste tagg kvar på tj-kammen. Oh happy day! Men vilken väntan sen...
 Jag jobbade för fullt på Kaitsorhemmet och trivdes som fisken i vattnet. Inte mig emot att jobba hela midsommarfredagen, för jag visste att jag skulle möta sambon när jag kom hem <3
Och hem kom han, tillslut. Och så levde de lyckliga i alla... janå, ungefär nåt sånt.
Midsommaren firades med långbord i solnedgången med bästa gänget hemma hos Vincent och Cila. Toppentrevlig kväll som avslutades i Strandbyin.
På midsommarlördagen åkte vi till Nabben. Själv drack jag bara en eller två eftersom jobbet kallade följande dag. Hade dock tajmat in det ganska bra med jobbet: torsdag, fredag, söndag 8-16... Missade ju inte så mycket!
 Det kördes dam- och junior FM i Jurva. Gick så trögt att Ida somnade, haha.. Själv var jag bara åskådare.
 Vi fick njuta av vackra solnedgångar i vardagsrummet.
 Och hemmet började äntligen ta form efter att min assistent aka sambon flyttade under samma tak som mig igen.
 Fick återfall med ryggen, som varit smärtfri i några månader. For till naprapaten och gjorde sen misstaget att stanna i Jeppis. Inte mig emot att bli bjuden på middag hos moster i Kyrkostrand och sen göra besök till härliga  Tyynen tonttula i Larsmo, men oj min stackars rygg...

 I juni hann jag också vara på det allra första Mary Kay-partyt hemma hos Madde. Blev biten... Kalles plastkusin Jonathan hade examensfest, min småkusin August blev student och Kalles familjs bekanta Daniela blev student hon också. Var med mamma, mommo och moffa till Lindell Flowers i Kokkola och köpte sommarblommor. Gjorde rabarbersaft med mommo. Tappade helt tränings- och matmotivationen... Kalles farbror Anders fixade äntligen internet åt oss och Adde kom och kopplade i massa lampor. Frid och fröjd i Midgård!

JULI:
 Förberedde inför Kardaanikunkku. Sambon var mest i verkstan så honom såg jag inte mycket av...
 Plockade blåbär på riktigt för första gången i mitt liv, tillsammans med svärmor och Kalles mommo. 10 liter var inte så illa pinkat! Men INTE kul att ränsa...
Cyklade mycket med min älskade nya cykel. Trampade de 9km (per väg) till jobbet minst 2 gånger i veckan.
 Jobbade för fullt på Kaitsorhemmet och njöt av varje minut. Sista jobbdagen blev för mig 26.7 och det var med tungt hjärta jag tog avsked av härliga barn och ett härligt gäng. På återseende...
 Njöt av sommaren i Oravais, vid Kaffestugan med glass och öl/cider som sig bör.
 Ordnade Mary Kay-party hemma hos mig och började kvällen med en sminkning.
 Blev totalt fullständigt överraskad  när Tees en vacker dag ringde på min dörr. Hade äran att ha här henne två dagar men sen var det enda som fanns kvar av henne en blomma på mitt bord.

 Åkte ut till Djuphamn tillsammans med familjen + sambos. En superhärlig dag!
 Hemmet utökades med detaljer lite i gången och vi började trivas riktigt fint.
 Det blev återigen dags för Kardaanikunkku och vi svettades i dagarna två. Övernattade vid samma insjö som ifjol och grillade och tog ett skönt kvällsdopp innan vi somnade sött i bakluckan på Kalles Mercedes...
Såg sommarteatern Lumpänglar på Kyroboas tillsammans med "shakki vårt". Otroligt bra teater, som jag gärna ser igen nästa sommar!

 Skulle köra varmans i Härmä men sist och slutligen blev det till ingenting... Jag som skulle få vara med i VBL-reportage och allt!
 Blev överraskad med en liten examens/inflyttningsfest!
Och så kom årets höjdpunkt när man bor i Årvas: Kaffistogodansin!

Annat som hände i juli var att vi njöt av den sköna sommarvärmen, som faktiskt visade sig från en lite bättre sida dethär året. Sara, som var hemma över sommaren joinade mig på många svettiga och sköna långpromenader. Tasty Daze spelade in några låtar i studio, vi var på både Maxmodansin och dans vid Ståorbjärji, och MX ordnade Mary Kay-party hon också. Jag var duktig och fixade både sparkonto och bostadssparkonto, och avslutade månaden med fem dagar ledigt. Så skönt!

AUGUSTI:
I augusti började jag jobba på dagis. Som jag väntat! Tack och lov hade vi inga barn den första veckan utan jag och Katarina fick lära känna varann och fixa i lugn och ro. Vi målade lite hyllor och stolar, t.ex.
 Ordnade ostkväll och spelade Pampas-spelet med Sara, Cila och Madde. Skön kväll!
Fyllde i min gamla tatuering och gjorde ny hos Stina. Så nöjd!
 Var på racing till Lappajärvi, men igen bara som åskådare.
 Jag fick ny hårfärg.
 
 Vi fick äntligen tummer ur och gjorde klart stora hallen. Med några timmars marginal inför inflyttningsfesten...
Och vi hade alltså inflyttningsfest. Med cirka 50 gäster, men inga bilder.. Kanske lika bra det. Vi for i varje fall till Paviljongen på pubkväll, och sen blev det jatkot  här hos oss. Hyyi hur det såg ut här dagen efter!
 Det kördes Kokkola-kööro på Kemora. Men vi var bara åskådare, igen...
 Vi skaffade grill. Vem har sagt att man inte kan inleda grillsäsongen i augusti?!
 Det dracks mycket öl här i "partykvarteeri"... Och lite Playstation på det.
Tasty Daze spelade på Råddrock!
 Det var sedvanligt dans på Juthbacka efter den årliga Juthbacka-marknaden, och vi rockade kvällen lång.
 Mor och far blev klara med sin vessa-renovering.
En vacker kväll i augusti sade Therese och Fredrik JA till varandra och blev därmed herr och fru Slätbacka. Linn och jag fick äran att servera på bröllopet.

I augusti hände det verkligen massor. Förutom att jag började jobba tog jag också tag i träningen igen. Började gymma med Sabina Granholm som PT. Promenixade vidare med Sara också så länge hon var hemma. Hade "personalfest" på chefens villa med massa gott och lite lekar. Ordnade Mary Kay-party åt släktingarna, och skickade iväg sambon på en helgresa tillsammans med revygänget. Kalles fammo blev 70 år, och Ida ordnade 24-årskalas på Heikius' villan. Vi ordnade och körde föreningsmästerskap på Måtas, och det var Konstens natt i Vasa, där Tasty Daze spelade på torget. Andra gitarristen i bandet hamnade kort därefter i rullstol pga en fylle-olycka...Villaavslutningen firades denna gång på Nabben med god mat, trevligt sällskap och skön musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar