9 januari 2014

Storbagarn

Jaha, var ska jag börja? Dethär skulle vara min enda lediga kväll denhär veckan. Lite bisi life, ni vet... Så jag bestämde att jag skulle baka hamburgerbröd inför lördagens make-your-own-burgers-premiär, och sen bara slappa. And then I got a little carried away. LITE?!? Kom hem från jobbet strax efter halv fyra. Började fixa dagens käk: peruna-makkaravuoka. Kalle kom hem i nåt skede och vi käkade. Så gjorde jag hälsoknäcke. Och en ny sats müsli. Sen började jag på med hamburgerbröden, som tydligen skulle jäsa i 1,5 timmar... Och den allra briljantaste idén av alla: Nu gör jag lite klippta längder i väntan på jäsdegen! För det första: hushållsassistent-skålen var upptagen, så jag blev tvungen att knåda dubbelsats deg FÖR HAND. För det andra: det gick kanske inte sådär jättesupersmidigt som jag hade tänkt mig dethär med att göra klippta längder hemma... För det tredje: mjölet tog slut. Seriöst, enda gången jag storbakar och jag har inte tillräckligt med mjöl!? Vilken tur att det tar 2 min att gå till butiken.. Och sen för det fjärde: hade alltför lite plåtar, och för litet kök, tro det eller ej! Nå, alla sorter fick jag klart tillslut, och strax efter klockan 21 släckte jag lampan i köket och lämnade diskmaskinen att jobba och bullar och bröd att svalna. Nu är jag slut som en urvriden disktrasa och undrar hur jag tänkte egentligen. Nå, det är ju gjort nu i alla fall! Och sängen nästa...

Häromdagen köpte jag förresten nya muggar. Av Linda faktiskt! Fastnade förstås för de med stjärnorna, men 10€ för 8 muggar var ju så assigt att jag sparade de med hjärtan också. Men nu konstaterar jag att vi nog får börja montera detdär glasvitrinskåpet i Kalles rum snart, ryms ej mera i stora vitrinen...
Har köpt en ny hallmatta också, och jag ÄLSKAR DEN! 30€ från Jotex. Borde bara skaffa halkskydd att sätta under...
 Dagens projekt som kaaanske sket sig lite avslappningsmässigt...
 
3. Müsli, denna gång med tranbär och russin
 4. Hamburgar- och hotdogbröd
 5. 4st klippta längder
6. 10st kanelbullar (men så var det bara åtta kvar...)

Tack å ajöökens!

2 kommentarer:

  1. Åh herregud va do ha baka!! Wow! :D
    Å allting sir så himla gott ut. Do kan nåo to!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja sko jo bara laga ein sort men slo på stort å laga allt på ein gang.. hohho säger ja bara! men no ere jo gjort iaf :)
      it e man väl utbilda bagar för assigt ;)

      Radera