3 februari 2014

LBB's chocolate chip cookies

Dessa cookies sålde vi på LBB (Little Brown Bakery, ett numera konkursat café i Jeppis) och jag minns att jag ä-l-s-k-a-d-e dem. Speciellt smeten var god att smaska på... Häromdagen blev jag riktigt sugen på cookies och bestämde mig därför att prova göra detta favoritrecept från "förr i tidin". Nå, det stora problemet var ju att det inte fanns nåt råsocker att köpa i denhär hålan till by... Vilken tur då att jag efter att ha grävt längst bak i mjölskåpet hittade en påse med råsocker som jag faktiskt i tiderna tagit just från LBB, haha! Tyvärr räckte det inte till allt, utan hälften av råsockret blandade jag ihop själv: 50-50 strösocker och farinsocker. Funkade också, men rekommenderar nog originalingredienser för att göra receptet fulländat. Så nästa gång jag besöker nån större butik ska jag helt klart handla hem råsocker... Bra ti ha, skit ti va utan!

Du behöver: (ca 12 stora cookies)
- 170 g smält smör
- 220 g råsocker
- 100 g socker
- 1 msk vaniljsocker
- 1 ägg
- 1 äggula
- 250 g vetemjöl
- ½ tsk soda
- ½ tsk salt
- 335 g hackad choklad

> Smält smöret, blanda i råsocker och strösocker till en jämn smet
> Blanda i vaniljsocker, ägg och äggula, vispa till en krämig och ljus smet
> Sikta ihop vetemjöl, salt och soda, rör ner i smeten
> Hacka chokladen och rör ner i smeten (jag använde 2/3 mörk bakningschoklad och 1/3 vit bakningschoklad, går också att dela upp och göra hälften av smeten med vitchoklad och andra med mörk)

 Ungefär såhär. Låt stå i kylen en stund och stelna. Kan med fördel också plastas in och så bakar du ut några cookies åt gången (smart om du inte kan kontrollera ditt intag, hrm). Smeten hålls i kylen ca en vecka. Borde nog gå att frysa också, om man packar in smeten väl!

> Rulla till 70-80 g bollar, platta lite och rada på plåt med papper (ej för tätt, flyter ut rätt mycket!)
> Grädda sen i 200 grader, mittenfalsen, 12-15 minuter
> Platta gärna till kakorna lite när de kommer ur ugnen och låt stå och svalna innan du sätter dem i en burk/under plast

Världens godaste cookies, utan tvekan! Och ja, till storleken räcker en men inte till smaken... Mm-mmh!

2 kommentarer:

  1. Ou maj, måst ju test di! ;) På tal om råsocker, nu har du en till orsak till vaför du måst fara till punnitse & säästä, tär fanns ju myki bakingredienser å i lösvikt, å en massa du säkert sku vila bland i mysli osv. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. dem e så jääkla god! hitta faktiskt råsocker på Livsmedel så ja handla hejm ti nästa gang :) men ti Punnitse & Säästä ska ja nog fara å! nästa gang ja har tid ti fa ti Vasa...

      Radera