23 april 2014

Om sockerberoende och hälsosam livsstil

För ett tag sedan (jaja, jag erkänner, jag är trööög!) fick jag en kommentar av Mymlan som löd som följande:
"Nu ska jag fråga dig, som är så hälsosam: Hur går man ner i vikt om man är som jag - sockerberoende?"

Till att börja med vill jag räta ut en sak: Jag anser mig själv inte vara hälsosam. Ja, jag försöker tänka lite extra på kosten, men som de flesta kanske förstått så går det inte så bra. I perioder klarar jag att hålla mig från allt extra, men sen smyger det tillbaka, i samma takt kommer och går också siffrorna på vågen. Min träning kanske är hälsosam, av vissa för ensidig, av andra för överdriven. Vad vet jag, men jag gör det som jag trivs med, jag äter det jag tycker om men försöker lämna bort extra godsaker såsom chips, godis, bullar osv. Ibland äter jag bara nåt lätt till middag, en sallad, en soppa eller bara fil med müsli/banan, andra gånger häver jag i mig både pasta och ris och potatis både till lunch och middag.

Det går väldigt i vågor dethär med min matlust. Vanligtvis äter jag fem mål mat om dagen: Frukost, Lunch, Mellanmål, Middag och Kvällsmål. Ibland kan det bli ett mellanmål på förmiddagen också, vissa gånger till och med två mellanmål på eftermiddagen (för vi har kaffepaus kl 13 och sen äter barnen mellanmål kl 14). För mig har det alltid funkat så att äter jag mycket, är jag hela tiden hungrig. "Krymper jag magsäcken" en tid så klarar jag mig på mindre.

Hand i hand har det också alltid gått med mitt sötsug. Äter jag t.ex. godis på en lördag förmiddag så är jag sugen på något gott hela resten av dagen, troligen också dagen efter, och i värsta fall till och med hela följande vecka. Mitt mål är ju att hålla mig till en "godisdag", förslagsvis då lördag. Då får jag äta vad jag vill, men inte i överdrivna mängder. Tyvärr har ju inte detta riktigt gått som jag tänkt mig när jag började bokföra kosten i augusti 2013. Jag förnekar det själv men visst finns det ett sockerberoende hos mig också. För socker finns ju, tyvärr, i allt nuförtiden. Jag kan inte dricka ett glas O'boy, för då blir jag sugen på godis. Ni vet, sött föder sötsug, salt föder sötsug. Ja, vilken tur för mig då att jag föredrar salt (chips, nötter, smörgåstårta, pajer) framför sött. Undantaget heter bullar, men det har jag ju berättat om förr.

Hursomhaver och oavsett hur det går så är mitt mål fortfarande att gå ner några kilon i vikt, och samtidigt träna mig starkare. Jag tror att träningen hjälper mig väldans mycket med kosten, om man säger så. För det känns nämligen femtio gånger lättare att vara hälsosam när jag tränar, än när jag inte gör det. En vanlig träningsvecka för mig består av 1-2 pass zumba, ridning, ibland en långpromenad eller två, 1-3 gympass, och så cyklar jag till jobbet varje dag. Min fuskdag håller jag oftast på lördag, som för det mesta också är min träningsfria dag. Går jag på gym på lördag förmiddag är jag inte ens sugen på något gott, men äter det bara för att det är min fuskdag... Klein i hovo, jag vet.

Nå, detta blev ju ett väldigt långt och flummigt och utdraget svar på frågan som ställdes. Men tyckte jag behövde berätta lite background info innan jag släpper bomben: Vill du slippa ditt sockerberoende, minska på eller ta bort de produkter som du vet att triggar dig. Äter jag makaroner eller smörgåsar så blir jag också sugen på chips eller godis. Äter jag en lågkolhydratsoppa duger det gott och väl med kvarg som kvällsmål. Vill du fortsätta att unna dig, låtom oss säga en eller två dagar i veckan, då är det bara träning som gäller som kompensation! Jag skulle knappast träna så mycket som jag gör om jag inte fick kroppen jag får av att ens titta på en bulle. Såerebara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar