31 juli 2014

Augusti månads utmaning


Augusti lurar bakom knuten och södernresan i september hägrar i horisonten. För att få bukt med semesterkilona, som tyvärr blivit +2 istället för -2 som jag hoppats, har jag satt upp en utmaning åt mig själv. Varje dag före jobbet, med undantag för de dagar när jag har öppningsskift (börjar 6:15/6:30), ska jag gå en powerwalk. Har en runda som jag brukar gå, ganska exakt 5 kilometer, som jag går på mellan 30 och 40 minuter. Det skulle bli en perfekt start på morgonen; kickar igång både huvudet och kroppen, och speciellt ämnesomsättningen. Dricker bara ett glas juice eller liknande innan jag går och äter sen ett ordentligt morgonmål efteråt. Brukar förbränna runt 400-500 kalorier på en sånhär runda, och det är väl inte så illa före frukost!

Visst, det kommer ta emot att stiga upp 6:40 istället för 7:40 om jag börjar halv nio. Men jag VET att det kommer vara värt det i slutändan! Föreställer mig härliga morgonpromenader i höstens vackra färger, och en sval morgonbris. Okej, det kommer säkert att regna en hel del. Så några undantag måste jag ju få göra? Ja, om det spiller ner när alarmet ringer kan jag nog med gott samvete krypa ner under täcket tillbaks. Men duggar det lite är det ju bara att sätta på kepsen och sticka iväg. Hinner inte bli så våt på en halvtimme! Ska jag vara naiv och tro att jag klarar powerwalk 6 dagar i veckan, och verkligen kämpa för det? Eller ska jag vara realistisk och säga att 4 dagar i veckan räcker? I så fall gör det ju inget om det regnar nån dag, för då finns det ju fler dagar att välja på...

2 kommentarer:

  1. bra idé med morgonpromenader men jag skulle ABSOLUT skippa juicen. vitsen med morgonpromenader är att blodsockernivåerna är så låga så kroppen använder inte kolhydrater som bränsle utan tar av fettdepåerna. kaffe, te eller ett glas citronvatten kan du däremot dricka! :) lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. brukar dricka Pirkkas kevyt jäätee, varken kalorier eller kolhydrater i den så antar det borde duga :)

      Radera