2 juli 2014

Namnsdag


Ni visste väl att det är Maria-dagen idag? Alltså har jag namnsdag idag, wohhoooo! Nyss frågade jag sambon var min tårta är, och varför han inte gratulerat mig. Han fnös, skrattade och sa "nå grattis på namnsdan". Muntergök. Här är man ju van att få jordgubbstårta på sin namnsdag. Så var det nämligen back in the days när jag ännu bodde hemma och det var Maria-dagen. Åtmistone kom mamma ihåg mig idag, och jag fick säga grattis tillbaka. I min släkt är vi nämligen många Marior (nä, inga rörmokare!), de flesta med namnet som andranamn, men dennahär Maria fick äran att heta det i förnamn. Och får jag en dotter kommer hon också få Maria i sitt namn, så funkar det bara här i livet. Traditioner, traditioner.

Nå, vad betyder namnet Maria då? Ja, det första man tänker på är ju, tyvärr, Jesu moder. Minns en plånbok jag hade när jag var liten, den var neonrosa och med såndär tarra, hade en bild på en naken ängel och så stod det "Maria betyder kärlek". Och det gör det tydligen. Andra betydelser är "rebellisk", "önskat barn", "trotsig", "den vackra", och så mina personliga favoriter "en pe i havet" och "graciös", HAHA. Allt ska man få hör på gamla dar! Namnet Maria tros härstamma från det arameiska namnet Mariam, hebreiska Mirjam eller arabiska Maryam. På finska finns det också många Marior, men vanligare är det att namnet översatts till Marja. Vanliga smeknamn är således Maj och Maja, och ja, sen finns det ju några stycken Mimmi också! Men jag är ju the best, liksom.

2 kommentarer:

  1. Grattis ti oss! :D

    Tå ja bodd tär heim fixa mamm oftast å jordgubbstårto på Maria-dagen. Majoriteten av min släkt heter nämligen å Maria. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp grattis åt oss :D he ska nog vara jordgubbstårto på Mariadan! men på några år har ja int fått.. :/

      Radera