2 augusti 2014

Kökstankar

Jag brukar vara lite försiktig med att dela med mig av mina idéer gällande husritande och inredningsplanering. Kanske jag är nojig, men på något vis känns det som om nån kunde stjäla en av mina briljanta idéer och sen kan jag inte förverkliga den i mitt eget hus eftersom nån annan bekant/släkting/vän redan verkställt "min" idé (det är ju ett fritt land så man får ju göra som man vill). Men nu tänkte jag faktiskt göra ett undantag och dela med mig några av mina tankar och idéer kring köket i mitt framtida hus. Alla dessa funderingar utgår ju nudå ifrån att vi bygger ett Harmaja 183... Och bör påpekas att vi har varken tomt eller bygglov eller ens funderingar på att börja bygga just nu. Detta är bara mina fantasier och sånt jag fördriver min lediga tid med, för att det är nåt jag brinner för och verkligen är intresserad av. Så håll till godo (men stjäl ej, tack) eller förkasta helt:

Köket är ett U-kök med köksö i "nedre kanten av U:et". Stilen och färgen på köksskåpen jag söker är något i stil med dessa, någon nyans av grått. Och mörk bänkyta i sten/marmor. Precis sånadär handtag, eller helst lite nötta av tiden. Och ja, jag skulle döda för rutiga golv! (har kompromissat mig till rutigt wc-golv istället..)
 Föreställ er att en av köksväggarna är murad i rött, klassiskt tegel. Och på en bit av väggen hänger en stringhylla, prydd med mina allra finaste skålar och muggar och grunkor.
På en del av tegelväggen har man byggt höga skåp (kanske av vita plankor?) vars dörrar är gamla spegeldörrar med glas, som ovan ungefär. Och inne hylla efter hylla för ett funktionellt skafferi. Med tegelvägg inuti, förstås!
Framför tegelväggen på bänkytan hittar ni min drömmaskin, en Kitchen Aid. Just nu är det ju turkos-mint som gäller i min värld, så denna hade varit RIKTIGT PERFEKT.
Köksön (med spis) är kombinerad med bardisk. Skulle vara snyggt såhär med tegel som avdelare!
Har en början till en idé där ena änden av köksön utgörs av ett vitrinskåp byggt av gamla fönster, ungefär som ovan fast bara med två dörrar, och då alltså på kortsidan av köksön. Skulle vara snyggt att förvara vardagsporslinet i (om man har snyggt sådant...)
Nån av väggarna i köket skulle jag pryda med några snygga tavelhyllor eller helst av allt en gammal tallrikshylla. Där skulle jag förvara mina snyggaste och bästa kokböcker!
Köksvågen jag köpte för 5€ på loppis är ju röd som den till vänster. Men om vi går på turkos-mint-temat så vore ju den till höger perfekt som inredningsdetalj i köket...
 Något av det smartaste jag nånsin hittat när jag googlat: kakfat som örtodlingsplats!

Om ni fattade nåt av detdär: Grattis! Nu vet ni vilka idéer som rör sig i mitt huvud och hurudant kök som skulle kännas hemma för just mig. Hoppas verkligen att jag håller kvar denhär stilen ännu när vi bygger, för jag vet inte hur många bilder jag hittat till min inspirations-mapp här på datorn på senaste tiden... Såld på gammalt och nytt i kombination! Lite tufft och ruffigt och lantligt och rustikt på en och samma gång. Men framförallt praktiskt! Oj så jag brinner för praktiska lösningar. Mitt kök kommer nog vara tajmat och klart, in i minsta detalj...

3 kommentarer:

  1. Måst ju säg på förhand för säkerhets skull så ja int blir misstänkt som tjuv:
    1. Nån grånyans på köksskåpan
    2. Na detaljer/väggpartier i tegel och
    3. Bar-kombinerad köksö (men utan spis)
    kan eventuellt finnas me i mett framtida kök å!
    Rutgolv, stringhyllo å skafferi får do ha för de sjölv fö min dejl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nå vi deilar jo hjärna så e kanski itt sko fövån nan så myki :) bra om e blir nanting som e olika iaf! å rutgolvi får ja jo bara ha i wc...

      Radera
    2. No har du fiin idéer! Hoppas du kan värkställ he å tåsan !:)

      Radera