18 september 2014

Alanya 2014 - dag 3

Vår tredje resedag, söndag, ska ni få ta del av härnäst. Vi började dagen klockan nio. Gjorde oss i ordning, packade väskorna, och gick sen ner till restaurangen för dagens frukostbuffet. Mätta i magen hoppade vi sen på en buss, som hotellet ordnade varje dag, och susade iväg till Kleopatra-stranden. Bra med gratis busstransport och (nästan) gratis strand! Vid stranden var vi mellan klockan tio och halv fyra. Härligt väder, blå himmel och några härliga vindpustar. Dock var det väldigt stora, skarpa vågor, så ett minus för det. Parasollet fick vi ha uppe i princip hela dagen, eftersom det var så hett och solen var stark. Ändå blev vi ganska röda! Detta var första dagen jag brände mig lite.

Och såhär ser jag ut. Mer eller mindre!
Vågorna var så stora så man blev tvungen att tajma lite när man kunde gå i. Andra gången vi skulle i havet så gick det inte så bra för mig.. Blev spolad - två gånger på rad! Byxorna åkte ner till knäna och bikinitoppen rasade ner. Pinsamt värre! Nå, tack och lov så var jag inte den enda som detta hände för under dagen, vi såg säkert tio stycken andra som råkade ut för samma sak...
Min favoritdryck i södern: Iste!
Hotellet som man gick igenom till stranden hörde till samma kedja som vårt, SunPark.
I väntan på bussen tillbaks till hotellet gick vi en sväng på strandpromenaden.

När bussen väl kom och hämtade oss klockan 16 var jag riktigt svag och illamående. Det var nog en kombination av för mycket sol, för lite vatten och inget salt att äta på hela dagen (vi åt bara frukt och drack lite iste/öl). Så när vi kom till hotellet beställde vi varsin pizza Hawaii i restaurangen. Då kändes det genast mycket bättre! Började regna igen när vi kom upp till hotellrummet, så vi satt en stund och spelade kort på balkongen och lyssnade på regnets smattrande. Gjorde oss småningom i ordning för kvällen. Sambon tog en tupplur och jag sysslade med min nya favorithobby - läste bok. I told you att jag blir boknörd på resor..!

Kvällens outfit.
Runt 19:30 hade regnet slutat, så vi traskade iväg in mot stan. Övertalade dock sambon att det är nog bäst om vi tar med vårt paraply, man vet ju aldrig...
Promenerade nere vid hamnen en stund. Vackert med alla ljus och de häftiga båtarna!
Kale-kullen såg riktigt mäktig ut kvällstid!
Red Tower.
Och ungefär här började regnet ösa ner. Tack och lov att vi tog med oss paraplyet, för vi var verkligen en bit ifrån centrum!
Inte så bra bild, men ni fattar feelisen!
Smånigom traskade vi oss från hamnen mot centrum igen. Hittade tillslut ett ställe som såg mysigt ut dit vi sökte oss för kvällens middag, Skandinaviska Hörnet, eller Memos, hette stället.
Åh Lavash. Fattar inte hur ett simpelt, vitt bröd kan vara så gott. Det är nog dippsåserna som gör det!
För mig blev det kycklingpasta, för sambon mixed grill. Riktigt gott! Och mätta blev vi som vanligt. Småningom avtog regnet igen och vi kunde traska hem i lugn och ro. Drack varsin Peach daiquiri vid hotellbaren innan vi sökte oss tillbaka till rummet.
Det hände nåt konstigt med mitt högra lår, det svällde upp som en ballong! Jag brukar ibland få skavsår när jag promenerar och svettas, eftersom jag har ganska stora lår, som skaver mot varann. Men såhär har det nog aldrig tidigare gått! Brukar bara få lite exem som försvinner när jag smörjer med Hydrocortison, men detta höll i sig ända till nästa dag.. Usch!