17 september 2014

Att sakna ett rum

Om man bor två pinnar på 117 kvadrat och har möjlighet att använda ett rum som "pant- och tvättrum" kan det kanske inte tänkas att man kan sakna ett rum. Men det gör vi. Åtminstone jag. Vilket rum jag pratar om? Ja, en bastu förstås! Hade mycket hellre haft en bastu än ett pant- och tvättrum, eller ett 1x5 meters badrumsförråd. Eller en kallvind. Eller till och med en "udda hörna" som vi har. Menmen, allt kan man inte få, och nog hade det väl varit lite för lyxigt om vi fått allt och lite till när vi flyttade hit till Midgård. 

Ja, det finns en bastu på gården. Ute i uthuset. Nej, den är absolut inte duglig att bada i, frågan är om den nånsin varit det. Och nej, vi kommer inte att sätta varken tid eller pengar på att rusta upp den. Så en bastu kommer jag väl nog att få fortsätta drömma om några år till. Men det är svårt, vet ni, när man är van att bada bastu en gång i veckan, att vara helt utan. Javisst kunde vi åka till svärisarnas och bada när det känns så. Jag som är uppväxt med bastu på helgerna skulle behöva det. Sambon däremot kunde inte bry sig mindre i om han får basta eller ej. Så för mig är det nog bara att passa på om jag åker hem till Jutas nån gång och de råkar ha på bastun. Konstaterar nu i skrivande stund att jag inte badat bastu (förutom i sommar, men det räknas väl knappast) på säkert ett halvår, kanske nästan ett år. Way too long alltså!

Nu bjussar jag på bilder från en del av vårt hem ni aldrig tidigare sett:

Som ni ser, skulle knappast ens kalla dethär för en bastu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar