19 september 2014

Inte riktigt som på Strömsö


Så idag försökte jag baka Kerstins goda kycklingpaj (recept på inkommande). Det gick sådär. För det första så blev det lite för mycket fyllning, så när jag hällde på äggstanningen var det lite överfullt i formen. Detta ledde till att när jag satte in pajen i ugnen och osten ovanpå började stelna så knuffades vätskan ur äggstanningen över kanterna, och rann ner i ugnen. Märkte det som tur ganska fort och satte en ugnsplåt med papper under. För det andra så var det nog kanske inte så bra att använda dedär äggen som gått ut 11.9 (fast vi har ju haft dem i kylen så då kan man nog använda dem ungefär 2 veckor efter sista datum). För när jag skar upp första biten såg det ut som ovan... Kalle och jag tog varsin bit och åt med sallad, tack och lov var det gott i alla fall, fast inte ens pajbottnen hade stelnat. Nå, skjutsade tillbaks in i ugnen och tänkte att det nog kanske bara var för att det var så mycket fyllning som pajen inte stelnat. Men nä, det måste nog vara äggen. Annars kan jag inte fatta var det gick fel! Följde receptet till punkt och pricka, nästan..

Annars har det varit en helt vanlig fredag. Jobbdagen flöt på riktigt bra med skogsbesök på förmiddagen och byte av sängkläder på eftermiddagen. Kom hem runt halv fyra efter ett snabbt besök till butiken. Sambon städade undan i köket medan jag fixade paj och vattnade blommorna. Lyssnade på skön fredagsmusik och avnjöt sen den något misslyckade middagen. Nu inväntar jag småningom fröken Andersson för en skön fredagspromenad. Kalle åkte iväg till Vasa på bandövning så får se vad jag hittar på sen då. Det är ju kvalfinal i Idol, så antar jag bänkar mig framför tv:n en stund åtminstone!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar