16 november 2014

Muminmuggar

I bloggarnas värld och på Facebook ser jag hela tiden nån som samlar på Muminmuggar. Vissa har riktigt imponerande samlingar, t.ex. min kompis Madde. På FB-loppis strider Muminsamlarna om exemplaren som finns till salu, och besvikelsen är stor när någon annan hinner före. Själv har jag aldrig riktigt förstått grejen med Muminmuggarna. Ja, de är nog helt snygga, åtminstone vissa av dem, men har aldrig liksom fattat galoppen. Jag äger visserligen fem muggar själv, men har fått alla i present. Skulle nog inte köpa nån för egna pengar, men visst kan jag duka med dem nån gång (tror jag har gjort det en gång) om vi får gäster. Alltså är jag inte så värst brydd! Men jag kanske kan bli en vacker dag... Ska visa er vilka muggar jag har:

"Uimahyppy" från 2006. Uppskattningsvis värd 110€(!!!) och en av de mest eftertraktade Muminmuggarna.
"Haisuli", fick den i julklapp eller födelsedagspresent, tror det var två år sen? Finns fortfarande i butiker.
"Talvinuotio" från 2008.
"Hiihtokilpailu" från 2010. Denna har jag faktiskt två av och har lovat att sälja överloppsexemplaret åt Madde. Fast jag inte är så brydd i Muminmuggar så fattar jag att det är onödigt att ha två!

Sen tänkte jag trilla baklänges när jag såg detta medan jag googlade info och priser. Alltså vet ni att jag har en samling med Mumin-väggtallrikar (hade dem på väggen i barndomsrummet) som bara ligger och samlar damm i en låda nånstans? Har kanske 10-15 stycken. Hmm, borde kanske gräva fram dem och ta en titt... De är ju värda flera hundra euro sammanlagt!

Hur är det med dig, samlar du på Muminmuggar eller andra Muminprylar?
Hur viktigt är detta fenomen för dig?

7 kommentarer:

  1. Jag samlar på muggarna, men inte sådär frenetiskt som vissa - såna som måste ha precis varenda en! Det började för 6-7 år sen när jag fick min första mugg i julklapp av min farmor. Efter det har jag fått flera i present, men har faktist köpt flera själv också, främst säsongsmuggarna. Just nu har jag ~20 stycken och använder dom dagligen :)
    Sen har jag också en riktigt gammal mugg, Muumityttö ( http://www.astiataivas.fi/tuotteet.html?id=8/5184 ) som jag fått av min gudmor när jag var liten. Den vågar jag inte använda mera. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul! och fint om du vågar använda (nästan) alla, finns ju samlare som aldrig vill använda sina också :) ja den var faktiskt fin dendär Muumityttö! förstår nog att du inte vågar använda den!

      Radera
  2. Jag har bara de jag tycker är gulligast :D Har "Mymmeli"(förstås :P), "Hosuli" och "Sosuli" mugg+skål/tallrik. Sen har jag också en mörkturkos mugg med Mymlan och en massa barn på, vet inte vad den heter. Skulle ännu vilja ha tallriken var Mumin springer i skogen, bra förklaring här :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. låter ju som du har ett bra början till samling ;) om ja sku samla på muminmuggarna på allvar tror ja nog också att ja helst sku vila ha di som e snygga! haha

      Radera
  3. Och jag samlar ju, som du redan vet:) Har lite av varje i vårt hus. Min bror har ALLA muggar, även dom gamlare, vågar inte gissa vad hans vitrinskåp är värt :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. japp :D och såg att du använder dem å, vilket ja tycker e bättre än om di bara samlar damm i skåpi.. kanske broshan din vårdar sina om an har heila skåpi full ;)

      Radera
  4. Ja använder itt all, tem som int finns nameir vårdar ja i vitrinskåpi:D Brorsan använder å tem som finns i butikan än, men absolut itt tem som finns förvara i vitrinet:)

    SvaraRadera