8 april 2015

Persikomoussetårta med kladdkaksbotten

Till mitt och Kalles kalas ville jag bjuda på ett nytt bakverk. Kände att det skulle sitta bra med nån slags moussetårta, både smakmässigt, och för övningens skull. Så jag googlade lite, och kom över ett bra recept här. Enkelt, men säkert gott. Bestämde mig dock ganska fort för att ändra om lite, och göra moussen med endast persikor. Och det blev riktigt gott! Kanske liiite för smaklöst. Bottnen hade jag fem minuter för länge i ugnen också. Men annars var det en väldigt enkel och god födelsedagstårta. Lite variation från de vanliga gräddtårtorna!


Botten: 
- 150 g smör
- 3 ägg
- 3 dl socker
- 2 1/4 dl vetemjöl
- 3 krm salt
- 1½ msk ljus sirap
- 1½ dl kakao
- 1½ tsk vaniljsocker

> Smält smöret
> Vispa ägg och socker
> Blanda ihop ingredienserna
> Sätt smeten i en form med löstagbar kant, med bakplåtspapper i bottnen, smöra kanterna och pudra lite mjöl på
> Grädda i 175 grader, 20-25 minuter, OBS! Kakan ska vara kladdig (min blev för hård i kanterna)
> Låt svalna


Persikomousse: 
- 200 g fruktpuré eller nektarkoncentrat (jag använde Bonne persikomos, 0.5 liters Tetrapak)
- 1 dl socker, minska om purén är sötad
- 3 äggvitor
- 2 dl vispgrädde
- 4 gelatinblad

> Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 minuter
> Värm upp purén i en kastrull, rör ner de urkramade gelatinbladen, låt kallna
> Vispa grädden
> Vispa äggvitorna och sockret till hårt skum
> Blanda ihop alla ingredienser försiktigt
> Häll över den svalnade kladdkaksbottnen
> Ställ i kylen, gärna över natten


Gelé:
- ½ dl persikopuré
- ½ dl socker, om osötad puré
- vatten, fyll upp tills vätskan når till 2 dl
- 2-3 gelatinblad (i receptet stod det 2, jag använde 3)

> Blötlägg gelatinbladen
> Värm purén, vattnet och sockret i en kastrull, krama ur och smält i gelatinbladen
> Låt kallna, skeda/häll försiktigt över tårtan

Dekorera med t.ex. persikoskivor och Pätkis avhuggna på mitten runt kanten

2 kommentarer:

  1. oj nami va gott hede sir ut :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. he va no riktit bra :) it kanski bästa ja ha äti.. men heilt ok!

      Radera