7 juni 2015

13 timmar på Måtasberget

Idag hade vi ställt alarmet på 05:45(!). Masade oss ur sängarna, fixade ihop lite frukost, packade väskorna, och styrde iväg mot Måtasberget i Jeppo. Där kördes vår årliga Sorakunkku-tävling, som i år faktiskt lockat en hel del deltagare. För första gången på kanske 10 år (ingen som vet med säkerhet) fick damerna och juniorerna köra i skilda klasser! Trots att vi inte hade vädret på vår sida, så flöt dagen på ganska bra. Tävlingarna började elva, och var klara vid halvsex-tiden. Blåsigt och kallt och stundvis regnigt, men vi överlevde våra nästan 13 timmar på Måtas. Jokkislivet när det är som bäst! Själv har jag försökt mig på att fota varmansbilder med systemkameran. Dagens konstaterande: Jag borde verkligen läsa instruktionsboken för att hitta rätt inställningar! Och sen gissar jag nog att jag får så lov att önska mig ett nytt objektiv i julklapp också... Kalle fotade med min telefon när jag körde, men de bilderna får ni se en annan gång! Det är en viss skillnad på kvaliteten, faktiskt... Men här kommer en hel drös bilder från dagen:

 Vårt åk för dagen, Toyota!
 Här i våra trakter heter det att man "kaväärar".
 Lähtötavan näyttö.
 Kalle förbereder sig för allmänna.
 Gick kanske inte riktigt som Kalle hade tänkt sig.. Problem med växlarna!
 Fångade Petras fina Cooper på bild också!
Tyvärr räckte inte placeringarna till i allmänna klassen.. Men tur för Kalle så fick han ju köra EVK sen också!
 Stillastående bilderna blev åtminstone rätt bra!
 Denna följande "bildserie" visar hur fort det kan svänga i varmans...
Schi-tout?
 Min lilla hjälpreda för dagen <3
Jan in action!
 Rasse, hur kör du egentligen?!
 ... hann bara fråga innan Kalle kom tillbaks på gafflarna!
 "Shit happens"
Tackååhejleverpastej!

3 kommentarer:

  1. Hihi, va an siir ut ti ha mychi skägg :) Cooper alltså:)

    SvaraRadera