30 november 2015

En jullista

Så här sista november till ära tänkte jag fylla i en liten jullista. Jultönt som jag är! Hittade denna hos Sandra.

Glögg eller Julmust? Glögg, helt klart! Tycker julmust är skitäckligt, faktiskt.
Utomlands eller Finland? Finland! Har provat på att vara utomlands en gång över jul och nyår. Tro mig när jag säger att det inte gav någon som helst julkänsla att flyta runt i det karibiska havet och beundra julgranen som stod bredvid en Aloe Vera-plantering.
Kalle Anka eller Kan du vissla Johanna? Har nog inte missat en endaste Kalle Anka förutom det där året när vi var på Curacao. Fast jag egentligen tycker att det suger ganska hårt... Kan du vissla Johanna brukar vi bara hinna börja titta så har mamma julmaten färdig hemma i Jutas. Tror faktiskt att jag aldrig hunnit kolla hela! Skulle kanske vara läge för det..
Skulle du kunna jobba på julafton? Nää-ä. Det skulle nog förstöra hela min jul.
När vill du att första snön ska falla? Till lillajul! Och den ska helst hålla i sig hela december månad. Det går inte sådär jättebra på den punkten i år alltså...
Ifall du fick tillgång till en tidsmaskin, vilket av dina julminnen skulle du vilja åka till? Nån av mina barndomsjular, när vi samlades hela släkten, det var mycket snö ute, mamma hade satt fram sina fina julpynt, magen var full av god mat, och man ännu trodde att tomten fanns.
Bästa jullåten? Alltid Celine Dion - Christmas Eve.
Chokladkalender eller paketkalender? Paketkalender var väl roligast när man var liten. Minns ett år när mamma satsat och fixat varsin paketkalender åt mig och syrran. Nuförtiden ser jag mest framemot den där chokladen till "frukost". Men sen har jag ju paketkalender på jobbet, och att se barnens iver är riktigt roligt!
Favoritjulfilm? När jag var liten brukade jag och syrran kolla en film om en snögubbe och nån flicka i rullstol. Kan det ha varit Frosty the snowman eller är jag helt ute och yrar?
Plastgran eller äkta? ÄKTA. Aldrig i hela livet att jag tar in en plastgran i mitt hus. Fy pöschkan!
Vilket färgtema tycker du passar bäst på julen? Vitt och rött. Följer inga trender utan kör på det som känns mest juligt och mysigt i min smak. Visst kan det komma in några extra färger ibland, men det mesta är nog vitt och rött i mitt julhem.
Brukar du pynta mycket? JANÅHE. Kom och kolla själv! Haha.
Brukar du följa någon julkalender? Inte längre, nej. Men förr kollade man nog alltid på SVT:s julkalender. Den allra bästa var Mysteriet på Greveholm, som jag och Kalle faktiskt kollade på nytt för x-antal år sen!
Hur var din förra julafton? Riktigt bra. Firade hemma i Jutas tillsammans med min släkt. Kollade Kalle Anka, åt god mat och fick paket. Sen hade vi filmkväll som pricken över i.
Hur ska du spendera julen i år? I år firar vi med Kalles släkt. Då blir det mat först, Kalle Anka sen och paket till sist. Får väl hoppas nån får en ny film i present också!
Gillar du andra högtider lika mycket som julen? INTE EN CHANS. Julen e bäst, ingen protest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar