9 maj 2016

Jag älskar mat-listan

Nu har jag hittat en till lista att fylla i här på bloggen. Jag vet vad ni tänker, "voi vittu, kan itt on slut me demde listona sin nangang å skriv na vettit iställi!?". Och jag håller helt med er. Men den här listan var nog helt enkelt för bra för att låta bli. Listan hittade jag hos Michaela.

Ni kanske förstår att jag älskar mat (jag menar, kolla på mig), och denna lista handlar om precis just det. Har aldrig förstått mig på mänskor som äter bara för att överleva, alltså såna som kan "glömma att äta" för att mat inte betyder nåt annat än bränsle för dem. Ojojoj så enkelt ni har det alltså. Mat är ju ungefär ALLT för mig. Från morgon till kväll går jag och tänker på vad jag ska äta som näst. Helst ska det vara nåt riktigt gott, en bra sås och gräddiga potatisar och sådär. Och det är väl nog troligen därför jag ser ut som jag gör också! Men det är helt klart värt det i slutändan. Här kommer den då, jag älskar mat-listan:

Vilken är den godaste pastarätten?
Måste väl börja med att säga att pasta är det bästa jag vet. Att välja bara en rätt är så gott som omöjligt... Men om vi ska gå på den godaste rätten jag brukar tillverka så är det nog tagliatelle med baconsås. Eller kanske räk-avokadopasta? Korvgratäng med tortelloni? Kyckling-spenatpasta? Gammal hederlig spaghetti och morosås? Äää, som jag sa, störtomöjligt att välja EN!


Hur var du med maten som liten?
Jag åt väl nog det mesta, som jag gör än idag. Vissa saker har jag ändå haft lite svårt med, t.ex. leverbiffar, kålrätter och griskött. Dock har jag en "rolig" historia om leverbiffar... När jag var under fyra år så älskade jag leverbiffar, men sen hälsade vi på min faster i Sverige en sommar, och hon hade troligen tappat vitpepparkaret i leverbiffssmeten, för det var fullständig katastrof smakmässigt. Jag vägrade att äta, faster blev arg, och det slutade med att jag satt bakom en byrå och grät och åt sen inte leverbiffar på 20 år.

Den bästa smaken på chips?
Ojojoj, om ni inte smakat Pirkka's yrtti-kerma chips så rekommenderar jag att ni går och köper dem genast. De är tjocka och smakrika och passar perfekt att dippa. Men se upp, när du väl börjar kan du inte sluta...

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?
Knepigt, det finns ju råvaror som är i säsong som jag gärna skulle äta året om, t.ex. jordgubbar, men sen finns det ju "klassiker" som jag använder varje vecka.. Så jag kan väl säga pasta, avokado och Koskenlaskija. Borde kanske försöka koka ihop nåt av dom tre nån dag!

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?
Mexikanskt då i så fall, för jag älskar verkligen tortillas och kryddstark mat. Men sen kan jag inte skryta med att jag ätit så värst internationellt heller...

Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?
Tycker inte alls om tacos, de är svåra att äta! Däremot är tortillas ungefär det bästa jag vet. Och den ultimata tortillan ska innehålla: Tacokryddat maletkött, riven ost, rå lök, tomat, gurka, guacamole, salsasås och creme fraiche. Mums!


I vilken form är potatis som allra godast?
Är faktiskt inget stort fan av potatis, åtminstone inte i sin rena form.. Men mos gillar jag, och då tillsätter jag ofta lite morot för att få bättre smak och färg. Å mytchi smör ska e va! Sen är ugnsbakad potatis också gott.

Har du någon dyr matvana?
Nja, egentligen inte. Kanske bara det att jag inte tycker om smaken av uppvärmd mat, så att äta makaronilåda fem dagar i veckan är inget alternativ för mig, om än det kanske vore billigast... Sen kan jag nog vara lite lat ibland också och köpa hem saker som jag gott och väl kunde tillverka själv, t.ex. müsli eller bröd.

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?
Blomkålssoppa med bacon! Så himla gott, och det tar ungefär 15 minuter att vända ihop. Alternativet är väl en smoothie, eller sen värmer jag en hög spenatplättar.


Vad är din paradrätt?
Det borde väl i så fall vara nåt bakverk, i och med att jag är utbildad bagare-konditor, t.ex. laxcheesecake eller smörgåstårta. Men det räknas väl ändå inte... Så vad ska jag säga, hemgjorda hamburgare? Fast det skulle jag kanske inte bjuda kungen på precis.


Topp 3 restauranger i staden där du bor?
Eftersom jag inte bor i en stad utan i en by, så kan jag kolla lite söderut och ge er mina topp 3 matställen i Vasa. 1. Chili/Lime, 2. Amarillo, och 3. Sweet Vaasa.

Vad består den bästa helgfrukosten av?
Massa olika komponenter som tillsammans bildar en underbar "hotellfrukost", t.ex. croissanter med laxröra, american pancakes med färska bär, apelsinjuice, äggröra och bacon... Ja ni fattar nog vinken!


Vilken är den senaste råvaran eller maträtten som du lärde dig tycka om?
Brysselkål, en ny favorit! Passar perfekt med rökt lax, potatisnoisetter och kall pepparsås.


Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?
Fiskpinnar, för det är ju egentligen inte ens fisk, och långt ifrån hälsosamt. Men så himla gott med kokta ägg, spenatsås och rå morot!

Din bästa budgeträtt?
Makaronilåda. Funkar alltid!

Vad brukar du käka till lunch?
På vardagarna äter jag ju på jobbet tillsammans med barnen, och då blir det vanlig husmanskost. Marita i köket är fantastiskt bra på att laga precis sån "vanlig" mat som jag gillar. Idag fick vi t.ex. ris och kycklingsås. Om jag inte är på jobbet brukar jag nöja mig med något lättare, exempelvis en smoothie.

Vad är det bästa att äta och dricka på en fredag kväll?
Fredagkvällar, eller helger överlag brukar vara helgade till lite godare mat, nåt gott kött till exempel, tortillas eller egna hamburgare. Och nu får man väl snart kicka igång grillsäsongen, vilket jag är väldigt glad över! Och så en kall cider på det.


Dela med dig av något smart matlagningsknep!
Det absolut bästa sättet att hushålla med matlagningen är att skriva en lista för vilka maträtter du tänkt tillverka under en vecka. Då vet du både vad du ska släpa med dig hem från butiken, och vad du ska koka på tisdag kväll när magen kurrar efter jobbet. Mycket bättre än att hamna gå till affären varje gång du blir sugen på nåt vid arbetsdagens slut.

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?
Nåt gott kött kanske, serverat med sallad, en god sås och exempelvis hasselbackspotatis. Det gjorde vi på nyår och det blev succé!


Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?
Indonesisk kycklinggryta. Om ni inte gjort den så har ni verkligen missat nåt!


Vilken är den godaste såsen?
Tyvärr är jag ingen hejare på såser, kan ungefär tillverka en sås som jag vågar skryta lite på, och det är pappas svartvinbärssås. Så jag är ett stort fan av färdiga såser, speciellt kalla såser på burk, t.ex. Lallerstedts eller Lohmanders.

Vilken råvara önskar du att vore i säsong jämt?
Jordgubbar. Ojojoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar