21 juni 2016

Mera New York

Andra dagen i New York, och jag har tid att skämma bort er med ännu ett inlägg hit till bloggen. Bli inte vana nu bara, för jag gissar att det blir lite andra bullar de kommande tre veckorna...

Nåväl, idag steg jag igen upp ganska tidigt på morgonen, fast jag var vaken sent igår kväll. Åkte på night tour med bussen, åt en osthamburgare på Mäccen, och var tillbaks vid hotellet runt klockan elva. Sen blev det ännu lite sociala medier innan jag drog täcket över huvudet och for till drömmarnas land. Idag började jag med dusch, frukost, fix och packande av väskorna, som jag sen förde ner i ett förvaringsrum, i och med att jag bara hade mitt rum tills klockan elva. Och så iväg ut på stan! Lyckades betydligt bättre med tunnelbanan nu, hehe..

 Times Square var verkligen tusen gånger mäktigare kvällstid! Men jösses vilka folkmängder alltså...
 Gick betydligt smidigare att ta sig fram med bussen!
 Empire State Building.
 "New Yorks Big Ben".
 Vy över staden på väg över Manhattan bridge.
Little Italy, där hade jag gärna gått in på en pizza om jag haft tid!
Hostel-caféet har förresten otroligt goda bagels och croissanter!

Åkte ända ner till hamnen, där jag sen hoppade på med bussen för att fortsätta där jag lämnade på min Downtown-tour igår. Steg av vid Madison Square Garden och for på en bit mat till TGI Friday's. Sen råkade jag snubbla över ett Victoria's Secret, så dit gick jag in.. Ut kom jag med en liten påse som jag unnade mig själv. Sen var det då dags att orientera sig till Rockefeller center, för att åka upp till observationsdäcket och se utsikten från "top of the Rock". Förutom att det var väldigt svårt att hitta 1. rätt byggnad och 2. orientera sig till rätt plats inne i byggnaden, så gick det väl bra. Upp till toppen vågade jag åka, med hissen som for upp till 67:e våningen på endast 43(!) sekunder! Och vilken utsikt sen alltså.. Ojojoj. Var riktigt sur på mig själv för att jag inte tog med mig GoPro-kameran och filmade hela spektaklet! Ni kan väl gissa att det var rätt mäktigt med en 360 graders utsikt över New York. WOW alltså.

 One World Trade Center, eller Freedom Tower, reser sig högst av alla byggnader i hela staden, med sina 540 meter.
 Madison Square Garden.
 Anyone need a yellow cab?
 Det här är tydligen New Yorks "postkontor". Tyckte det var så lustigt att en sådär fin gammal byggnad funkar som postutdelningsplats..
Ost och baconburgare, gott.
 Top of the Rock, alltså på utsiktsplatsen vid Rockefeller Center fick man en väldigt fin vy över staden! 240 meter ovanför marken, så lite vred det sig nog i min mage..
 Empire State Building.
Sorry för taskig kvalitet...
 Man kunde också skymta lite av Chrysler Building.
 Och så förstås Central Park!
 Selfie!
När jag kom ut från Rockefeller Center (en helt annan väg än jag gick in, hrm) möttes jag av denna vackra syn. Borde vara St Patrick's Cathedral!

Efteråt hade jag inget mer inplanerat, och klockan var ganska lite. Nå, Grand Central Terminal låg ganska i närheten hade jag googlat mig till, så dit traskade jag i hopp om att få lite fina bilder. Men sini nej, tydligen gick jag fel eller nåt, för där jag hamnade såg det verkligen inte ut som på bilderna... Lite sur och bitter började jag sen traska tillbaks in mot centrum, bara för att efter några kvarter inse att jag gick åt fel håll. Håhhå! Manhattans gatusystem är ju verkligen inte svårt att förstå sig på - allt går i ett rutmönster, gatorna är numrerade t.ex. 1st Avenue, 2nd Avenue kommer efter varann., det som finns väster om 5th Avenue heter t.ex. "West 59th street" och det som finns på andra sidan heter "East 59th street". Gatorna som går från norr till söder heter Avenues, och de som går från öst till väst heter streets. Enkelt, borde man ju tycka! Men alltid lyckas man inte. Tog en iste från Starbucks och traskade sen omkring i värmen en stund. 28 grader idag! Satte mig ner på Times Square en sista gång och sög in atmosfären. Hoppade sen på bussen igen, men denna gång for jag på Uptown-tour. Ville fördriva lite tid samtidigt som jag passade på att lifta "hem" till hostellet.

Yummie!
 På Times Square hade de utomhusyoga, såg lustigt ut!
 Trots att jag inte är en museum-mänska, så skulle det ha varit intressant med ett besök till Museum of American Natural History. Tänk att få se riktiga dinosaurieben!
Här hoppade jag av bussen och traskade de sju kvarteren tillbaks till hostellet. Denna katedral heter St John's.

Kom hit strax efter klockan fem, och bussen som ska ta mig till Newark flygfält (och därifrån tar jag sen en taxi till hotellet Hampton Inn) hämtar upp mig först 19:20. Vi kan väl säga att jag missberäknade den här dagen lite.. Eller nja, ville ju inte behöva stressa, men vi kan väl säga att jag tyckte att jag sett allt jag behövde se på kortare tid än jag tänkt mig. Så om ni frågar mig räcker två dagar riktigt bra i New York, om man bara vill se det allra viktigaste, och om man är nöjd att hålla sig på Manhattan. Får säga tack och hej och på återseende, hoppas jag! En riktigt trevlig stad, om än kanske lite stor och livlig i min smak.. Men det där med storstadspuls förstår jag riktigt bra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar