9 juli 2016

17: Yosemite national park dag 2

Torsdag, och den sjuttonde dagen med Trek America-gruppen. Slutet närmar sig... Vi steg upp strax efter klockan sju, gjorde oss i ordning och gick sen ner till caféet/restaurangen för lite frukost. Sen in i vanen och iväg tillbaks till Yosemite national park. Vi bodde inte många kilometer ifrån, men parken är stor så det tog sin lilla tid att ta sig dit vi skulle. Dagens destination var Yosemite Valley, där vi hade en "fri dag", och fick utforska parken och göra vad vi ville i några timmar.

God frukost, pancakes med blåbär och frukt!
På väg in i parken.
El Capitan.
Det min grupp gör mest hela tiden - tar selfies med olika sevärdheter.......
Bridalveil Falls.

De flesta av oss valde att göra några korta hikes, och vi följdes åt under dagen. Till att börja med hade vi dock lite problem att orientera oss med gratisbussarna som cirkulerade på området, men det ordnade sig till slut.. Den första vandringen vi gjorde tog bara femton minuter, och tog oss till bottnen av Lower Yosemite Falls, ett vattenfall. Därifrån tog vi sen bussen till besökscentret i närheten, där vi kollade en film om parken, och åt vår packlunch, som vi köpt med oss från hostellet.

På bilden ser man både Upper och Lower Yosemite Falls.
Lower Falls.
En liten ekorre, som försökte tjuva åt sig vår mat!

Därefter gjorde vi en lite längre vandring, invid Mirror Lake. Det var väl egentligen meningen att vi skulle gå en runda på 2 miles, med vi gick tydligen på fel sida och höll på att gå runt sjön, vilket skulle ha blivit 5 miles totalt.. Tur att vi märkte det dock, och vände om. Det var väldigt varmt och soligt, och alla var trötta och utan att dricka. Kände att jag började bli ganska dåsig i huvudet när jag inte druckit tillräckligt i värmen.. När vi gjort klart vandringen gick vi och köpte varsin glass och lapade i oss mängder med vatten. Kände mig lite bättre, men hade en huvudvärk på inkommande. Träffades med resten och åkte tillbaks till hostellet runt halv fyra.

Mirror Lake Trail.
Sequoia-träden är verkligen mäktiga! De kan vara upp till 2000 år gamla.
Vackra Mirror Lake. Sjön kallas så för att man kan se avspeglingar av bergstopparna i den på vindstilla dagar.

Då började jag känna av konsekvenserna av att inte ha druckit tillräckligt i 32 graders värme.. Tog en lång dusch, knuffade in lite värkmedicin och slappade en stund. Sen gick vi ner till restaurangen för middag, men jag mådde verkligen illa, hade knappt nån aptit. Alla andra stannade kvar på lite dryck men jag fick snällt pallra mig upp för alla hundra trappor till stugan och slänga mig på sängen. Lättade nog efter en stund, men mådde väldigt illa hela kvällen. Gör inte om det där misstaget i första taget! På sejnon gick jag ner till de andra, som samlats runt en lägereld för att utbyta historier med andra trekkers. Vi gjorde s'mores och gick sen och lade oss vid elvatiden.

Kvällens middag, kall tomatsoppa med räkor.