1 juli 2016

8: Badlands & Mount Rushmore

På vår åttonde resedag steg jag upp i arla morgonstund 6:15 för att hinna ta en dusch (hade inte duschat på två dagar), bara för att inse att det inte fanns nåt varmvatten.. Nå, goda råd är dyra och tack och lov för torrschampo, deodorant och hårband, haha! Vi gjorde frukost på campingen och stack sedan iväg till för att göra en kort hike i Badlands nationalpark. Soligt och varmt, så ni kan gissa att det blev lite hett där mellan alla klippor och stenar.. Vandringen tog ungefär en timme, men det var det nog värt för utsikten! Caroline fick släng av solsting, så jag kan lova att det var hett. In via visitors center innan vi körde den otroliga loopen ut genom parken. Verkligen vackra vyer! Ord är onödiga för bilderna...

Bunny!
 Den värsta delen av vandringen - stockstege upp...

Neråt var nästan värre än uppåt...

Amerika alltså, vyerna ändrar totalt på bara några kilometer! Här är vi på väg ut från Badlands..

Efter Badlands stannade vi till vid ökända Wall Drug, en slags amerikansk motsvarighet till Tuuri där hemma! Kanske inte så värst intressant, men några inköp gjorde vi i varje fall.. Resten av dagen gick ut på att transportera sig vidare till Mount Rushmore. Vädret blev sämre ju närmare vi kom, och på väg upp för berget ösregnade det så hårt att vi knappt såg vägen. Nå, som tur hann det lugna ner sig tills vi kom till Rushmore, och vi fick se de berömda presidenthuvudena karvade i berget! Jackie och jag vandrade "presidential trail", och precis när vi kommit halvvägs började regnet ösa ner. Tack och lov hade vi tagit våra vattentäta jackor på oss, men kan säga att vi var ganska så genomblöta efteråt.. Mina skor var våta ännu två dagar senare!

Welcome y'all to Wall Drug!
 Åt en god sundae med hot fudge.
 Trodde att detta var ett påhitt, men tydligen är detta djur en jackalope(?)..
 Presidenter i sikte!
 Ståtliga Mount Rushmore.
 Washington, Jefferson, Roosevelt och Lincoln.
 Vi kallar det "taking selfies with dead presidents"...
 Längs presidential trail kunde man se gubbarna lite närmare!
Sen började det regna och då var det slut på bilderna...

Efter Mt Rushmore var det tänkt att vi skulle se Crazy Horse monument också, men på grund av vädret gjorde vi ett enhälligt beslut att skippa den delen och åka direkt till campingen. Och tur var väl det, för jösses vilka åskstormar vi såg på vägen! Borde ha filmat spektaklet. Kom till vår camping i Deadwood, South Dakota vid femtiden. Inkvarterade oss i stugorna, chillade en stund, gjorde oss redo, och samlades sen för att vänta på en "trolley" som skulle ta oss in till stan. Vi väntade och väntade, och när vi gett upp och ringt en taxi så dök bussen äntligen upp, och vi kunde åka iväg.

Vår camping var bokstavligen mitt ute i bushen...
Hade till och med en trubadur på trolleyn!

Hade bokat bord på Creekside restaurant, ett mysigt ställe som hade riktigt god mat. Efteråt traskade vi iväg in till centrum, en promenad på cirka en halvtimme, för att gå till en lokal bar, Saloon nr 10. Det sägs att på den baren uppfanns pokertermen dead man's hand, för cowboyen Wild Bill Hickock mördades med precis den kombinationen av kort i sin hand. Intressant ställe! Vi drack några cider/öl, dansade, skrattade och spelade på spelautomater. Jag, Jackie, Liz och Matt åkte hem strax efter elva, medan resten stannade ute till halv tre på natten... Way to go!

Jag åt kycklingquesadillas och franska. Gott!
Saloon nr 10, fint ställe, som jag tydligen inte fångade på bild mer än så här...