16 juli 2016

Los Angeles: Universal Studios

Fredag och andra dagen on my own i Hollywood. Hade beslutat mig för att göra ett besök till världsberömda, och till min fördel, närliggande Universal Studios. Bokade biljett, traskade till metrostationen och åkte iväg till Universal City. Kom fram ungefär halv tolv, och åkte "hemåt" igen vid sjutiden. Lång dag! Men oj så många häftiga saker jag fick se. Universal Studios är förutom en filminspelningsplats också en temapark, lite i stil med Disneyland som jag besökte tidigare i veckan. Dock kan jag nog säga att detta var mer intressant och i min smak! Svårt att beskriva i ord, men jag utlovar en smärre bildbomb, så kanske ni förstår lite. Jag åkte i olika "sevärdheter", vandrande omkring på området, såg en specialeffektsshow, och fick åka på studio tour. En riktigt bra dag bakom!

 Från metrostationen fick man åka en gratis shuttle till Universal Studios. Tog visserligen bara fem minuter, men, bättre än att gå uppför en enorm backe..
 
Klassisk bild!
Mycket folk i farten. Å varmt vare!
 Första attraktionen jag besökte var en Walking Dead-walkthrough.. Huu!
Moulin Rouge! En del av parken skulle föreställa Frankrike...
... en annan engelska Westminster...
... och en tredje New York.
 Hogwarts!
Sen gick jag på en show, "Waterworld". Riktigt bra!
 
Drack en iste i värmen.
Kan säga att de som satt i de fem första raderna blev rätt genomblöta under showen...
 
 Verkligen häftiga effekter, t.ex. ett plan som störtade i vattnet och exploderade!
 .. och en brinnande man.
 Många explosioner! Men det slutade bra...
 Gick på "Special effects show" och fick lära oss om hur olika specialeffekter och stunts görs i filmer.
 Såg en raptor också...
 ... och en transformer.
... och en väldigt lång Kleopatra.
 
En av bergochdalbanorna jag åkte i under dagen.
 
Blev helt genomdränkt efter Jurassic Park-bergochdalbanan. Men kul var det!
Tyckte jag behövde en churro-sundae på he.
 Sen åkte jag på studio tour. När vi åkte ner för backen hade de en tidslinje med filmer som Universal gjort genom tiderna. Borde ha filmat!
 Sido Ted!
Åkte runt och fick se massa olika moviesets.
 
 Kända filmbilar!
 Rekvisita från Lost World Jurassic Park.
"En helt vanlig mexikansk stad"...
 ... som plötsligt översvämmades.
 Här pågick faktiskt en filminspelning! Vet dock inte vilken film...
 Wisteria Lane, känt från Desperate Housewives. 
 Nån som känner igen bilen? Det gjorde åtminstone jag så fort jag såg den, och fick hjärtat i halsgropen för att jag visste vad som komma skulle...
 Vi såg Norman Bates från Psycho. Han lade in ett lik i bakluckan och fick syn på oss. Bäst att gasa iväg!
 Crashsite från War of the Worlds.
 Jajja, äntligen!
 Tyvärr bara hologram, men Vin Diesel som hologram var ju i alla fall bättre än ingenting! Fick se scener från kommande Fast & Furious 8 - supercharged.
Vet inte riktigt hur Ron & Harry tänkte när de parkerade där...?
 Tyvärr ingen plattform 9 3/4 i sikte..

Tyvärr blev jag riktigt åksjuk på slutet av alla 3D-bergochdalbanor jag åkt i under dagen, och speciellt då den sista (F U Harry Potter), så när jag kom tillbaks till hostellet fick jag så lov att lägga mig ner en stund och försöka varva ner. När jag sansat mig en stund med lite sociala medier och några kapitel ur "Grey"-boken så gjorde jag ett snabbt klädombyte och gick ett kvarter till en pizza/pastarestaurang. Åt en riktigt god Hawaiipizza och pratade länge med min bordsgranne, en herreman vid namn Tim som tidigare jobbat åt United States Airforce. Intressant! Dagens bästa komplimang var att man inte alls skulle höra på accenten att jag är icke-amerikan. Man tackar!

Pizza Hawaii, yummie!

Nu ligger jag bara här och nördar igen, fast jag beslutat mig för att gå och lägga mig tidigare idag.. Och ändå är klockan snart tolv! Imorgon ska jag försöka komma mig igång från morgonen, för vid elvatiden ska jag nämligen befinna mig på ett tåg till San Diego. Spännande! Två strandhängardagar framför, med andra ord. Va e no bäter än he?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar