6 december 2016

Lucka 6: Pepparkakor

Den sjätte december, Finlands självständighetsdag, och för mig dagen då vi bakar pepparkakor hemma i Jutas. I år var inget undantag (undrar om vi nånsin gjort undantag så länge jag levt!?), så givetvis ska jag i dagens lucka dela med mig av vårt pepparkaksrecept. Men obs, nu måste jag erkänna att JAG aldrig gjort denna deg, det brukar mamma stå för. Men jag lovar att den är god (vi brukar äta upp 1/10 ungefär) och bra att baka ut. Vi gjorde sex(!) satser, och det blev nästan 600 pepparkakor. Hur vi lyckas få dem uppätna? Ja det är väl det minsta problemet!

Du behöver:
- 3/4 dl sirap
- 1 tsk kanel
- 1 tsk ingefära
- 1 tsk nejlika
- 2 tsk pomerans
- 250 g smör
- 1,2 dl socker
- 1 ägg
- 1,1 dl socker
- 6 dl vetemjöl
- 2 tsk soda


Gör så här:
> Sjud upp sirap och kryddorna, låt svalna
> Vispa smör och 1,2 dl socker slätt
> Vispa ägg och 1,1 dl socker vitt och pösigt
> Blanda ihop äggvispet och smörvispet, och rör sen ner kryddblandningen 
> Rör till slut ner mjölet som blandats med sodan
> Låt gärna stå i kylskåpet över natten
> Baka ut till önskad form och grädda pepparkakorna i 225 grader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar