7 december 2016

Lucka 7: Ugnskorv och rotmos

I dagens lucka delar jag med mig av ännu ett vardagsrecept, på helt vanlig husmanskost, på mitt sätt. Dagens rätt är ugnskorv och (rot)mos, en av mina absoluta favoriter när det kommer till helt vanlig mat. Jag brukar göra så här:

 Skär en Atrias länkkorv på hälften, och snitta sen upp delarna på mitten. Fyll med ketchup, senap, hackad lök och Koskenlaskija paprika-smältost. Grädda i 200 grader ca 20 minuter.
 Koka 5-6 potatisar och 3-4 morötter mjuka i bitar.
 Lämna lite av kokvattnet i bottnen, sätt i en ordentlig klick smör och stampa slätt. Vänd i kryddor (förslagsvis örtsalt, pepparmix och grillkrydda) samt en skvätt mjölk. Blanda. OBS! Jag värmer aldrig mjölken, för tycker mosen blir så klistrig då... 
 Ett av de bästa köpen i mitt liv - Tupperwares grönsaksstöt! Tidigare vispade jag mosen slät med elvisp, nu använder jag bara denna, både till att stampa och att röra i övrigt. Och så tycker jag det är gott med lite "klumpar" i form av morotsbitar, så brukar inte bry mig att stampa ner dem helt.
 TADAA.
Så enkelt och SÅ GOTT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar