8 december 2016

Lucka 8: Havtornskräm

Ikväll tänker jag bjuda er på en riktig energiboost till efterrätt, eller varför inte göra som jag och avnjuta denna goda skapelse innan läggdags? Har känt mig väldigt orkeslös nu i några dagar, tröttheten ligger som en tung dimma över mig och jag orkar knappt lyfta fötterna av sofflocket. Tänkte att jag borde hitta på något för att råda bot på detta, och kom på att svärmor här tidigare i höst skänkte oss några ispåsar med havtornssaft. Det är nog många, många år sen jag gjort havtornskräm, men ikväll slog jag till. Och det var precis lika gott som jag kom ihåg. Väldigt enkelt också, tar inte ens fem minuter att röra ihop. Serveras med fördel med en klick vispgrädde smaksatt med lite vaniljsocker.


Havtornskräm:
- 1 dl havtornssaft (jag tog 8 iskuber)
- 5 dl vatten
- 1 dl socker
- 3 msk potatismjöl

> Koka upp i en kastrull på svag värme under omrörning
> När du ser den första bubblan är krämen klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar