18 december 2016

Lucka 18: Hemgjorda nuggets

Här tidigare i höst hade en Facebookvän satt upp ett recept på hemgjorda nuggets. En lördag kväll när jag åkte till Kimo bestämde vi oss för att prova på det, jag och svärmor. Och det blev så gott så gott, att jag dreglat efter nuggets sen dess. Efter julmaten blir det nog att tillverka dem igen.. Nå, givetvis ska jag dela med mig av detta tolvpoängsrecept åt er. Svärmor hade en fritös, så vi tillredde nuggetsarna i den, men säkert går det lika bra att steka i mycket olja, eller sen sätta olja i en kastrull så de får "koka" i det. Det här är faktiskt ett recept ni INTE får missa!


Du behöver:
- Naturella kycklingfiléer
- Vetemjöl
- Ägg
- Skorpsmulor
- Paprikapulver
- Curry
- Salt
- Vitpeppar

> Skär kycklingfiléerna i passliga munsbitar
> Blanda ihop skorpsmulor med kryddorna
> Vänd kycklingbitarna först i vetemjöl, sen i ägg och sist i kryddorna
> Fritera/stek tills de blir gyllene och genomstekta
> Servera med t.ex. olika dippsåser, klyftpotatis och en god sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar