24 december 2016

Lucka 24: Lövbiffsrullader i mustapekkasås

Så var vi här då, vid den sista luckan, och en av de bästa dagarna på hela året - Julafton! När ni har tid att läsa detta är ni säkert riktigt trötta på allt som heter julmat. Därför tänkte jag ge er ett recept på något som smakar bra de andra dagarna i året. Kanske en lite "lyxigare" maträtt, om man så önskar, men för mig funkade det riktigt bra kvällen innan julafton. Låt mig presentera, lövbiffsrullader i mustapekkasås! Okej, är medveten om att det inte längre finns nån ost som heter Mustapekka, men både Pirkka och Rainbow har liknande varianter. Vad man väljer att äta till är ju upp till var och en, men jag tycker om att göra det enkelt, så jag köper oftast "krysspotatis" som bara får vara i ugnen så länge jag donar på med rulladerna. Jaja. Här kommer receptet, och hoppas ni alla har en riktigt God Jul!

Du behöver:
- Lövbiffar
- En "Mustapekka"-ost
- Salt och peppar
- Matlagningsgrädde

 > Bulta biffarna så tunna som möjligt, skär i 2-3 delar
> Salta och peppra
> Skär en bit ost och sätt på biffbitarna
> Rulla ihop och fäst med tandpetare
 > Stek i smör på alla sidor, så köttet får en fin stekyta
 > Häll över matlagningsgrädde och smula i den överblivna osten, låt puttra tills såsen tjocknar
> Servera med t.ex. krysspotatis

NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar