20 februari 2017

E-C-O-N-O-M-Y

Det är några andra i den finlandssvenska bloggvärlden (klick, klick) som hunnit vara inne på ämnet redan, men jag tänkte också ta och bidra med min historia. Vi tycker, tänker och gör ju så väldigt olika när det kommer till detta ämne, nämligen. För vissa är det väldigt känsligt, för andra går det hur bra som helst att avslöja vilka siffror som döljer sig på nätbanken och vad pengarna går åt till varje månad. Jag pratar givetvis om ekonomi, något som många verkar tycka är tabu och ett stort nej-nej att skriva om. Själv har jag väl aldrig haft några problem med att berätta eller prata om min ekonomi. Kanske det beror på att jag har en ganska sund relation till pengar? Givetvis skulle jag inte slänga ur mig exakta siffror eller så, men att berätta vad pengarna går till eller hur man överhuvudtaget ser på användning av sina införtjänade slantar, det är inget problem för mig.

När jag fyllde aderton år började jag bokföra alla mina inkomster och utgifter. Har ett (eller nå, haft flera nog!) ekonomihäfte dit jag bokför precis allt som kommer in och går ut varje månad. Sen brukar jag sammanställa om jag gått på plus eller minus, samt hur mycket jag sparat. Kategorierna jag använder mig av är:
- Mat (alla matinköp samt vissa husgeråd såsom tandkräm, tvättmedel osv.)
- Bil (bränsle, oljor, spolarvätska, nya däck etc.)
- Nöjen (alkohol, biobesök osv.)
- Shopping (det jag handlar till mig själv i klädväg)
- Hem (allt som köps  till hemmet, exempelvis tvättställning, spel, heminredning, bordstabletter...)
- Räkningar (hyror, telefonräkningar, internet, gymavgifter, bilförsäkringar osv.)
- Övrigt (t.ex. presenter, massage, taxikostnader...)
- Inkomster (min månadslön samt om jag tjänat extra på t.ex. loppis eller fått presentpengar)

Jag skriver alltså in det jag köpt i rätt kolumn, och i slutet av varje månad räknar jag ut hur mycket jag spenderat på vardera kategori, samt räknar ut en totalsumma. Drar sen av sparande och lån, jämför med inkomsterna, och räknar ut ifall jag gick på plus eller minus den månaden. Oftast går jag några hundra euro på plus, vilket ju är väldigt skönt. Då har man alltid lite att falla tillbaks på, ifall det krisar. Har två olika sparkonton, ett bodstadssparkonto och ett vanligt sparkonto. Just nu sätter jag 100€ var på konto. Har också ett konsumtionslån som jag tog för USA-resan, har väl betalat bort över hälften av det nu redan. Dit far det tvåhundra i månaden. Min lön ligger på en bit under tvåtusen euro i månaden, efter skatt. Jag betalar 350 i hyra åt Sebastian, och sen tillkommer då bilplats, internet, telefonräkning samt mat- och bränslekostnader. Det är sånt jag MÅSTE ut med varje månad, allt annat faller nog egentligen på sånt jag kan unna mig, t.ex. biobesök, kläder, heminredning, inredningstidningar...

Så vi kan väl säga att det absolut inte går nån nöd på mig just nu, tvärtom. Skulle nog kunna spara ännu mera. Har väl egentligen bara blivit bekväm med att jag kan köpa det jag vill ha, känner för eller behöver. Vet att det kommer bli annorlunda inom en snar framtid, med billån, huslån, utgifter till barn osv. Så jag passar nog på och njuter nu! Har ju haft turen att komma från en familj som hjälpt mig väldigt mycket under barndomen och även till viss del under studietiden. Men samtidigt har jag alltid vetat värdet av de pengar jag fått eller förtjänat. Har haft möjlighet att jobba mer eller mindre under alla mina år som studerande. Mitt första lån tog jag förra våren, till USA-resan (hade aldrig klarat alla hotell- transport- och matkostnader på endast besparingar). Bilen jag har köpte jag för sparade pengar, har heller aldrig lånat för studier, möbler eller andra resor.

Så kort och gott kan vi väl säga att jag har väldigt bra koll på min ekonomi. Både sparar och slösar pengar, det går väl lite i perioder beroende på vad jag behöver eller om jag sparar pengar till något särskilt. HUR ÄR DET MED ER?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar