11 mars 2017

Nutellacheesecake

Till torsdagens Mary Kay-hudvårdsklass hade jag bakat en Nutellacheesecake, som jag provsmakat på Alexandras examenskaffe. Receptet var enkelt och det borde inte ha misslyckats, men i mina ögon gjorde det så i alla fall... Nå, den var ändå helt god och såg väl inte alltför fallfärdig ut, så ska sätta recept åt er här. Nästa gång jag gör den kommer jag nog att göra både bottnen och marmoreringen lite annorlunda! Vill ni ha en utförligare beskrivning (på finska) kan ni se originalreceptet här.



Botten:
- 175 g Dominokex
- 80 g smör

> Krossa kexen och blanda med smält smör. 
OBS! Jag använde ett "plastpaket" med Dominokex, och tyckte att det blev alldeles för mycket smör i bottnen. Man borde alltså endera minska på smöret eller öka på kexmängden...
> Tryck ut i en form med löstagbar kant med bakplåtspapper i bottnen.
> Låt stelna en stund i kylskåpet.

Fyllning:
- 130 g vitchoklad
- 400 g Philadelphia
- 2 ägg
- 1 burk Creme Fraiche (150 g)
- 100 g Nutella

> Smält vitchokladen över vattenbad och låt svalna något.
> Blanda färskost, Creme Fraiche och äggen med vitchokladen, häll över bottnen.
> Värm Nutellan lite i mikro, och droppa över matskedsstora klickar över fyllningen.
OBS! I detta skede så föll Nutellaklickarna bara till bottnen.. Så vet inte om min fyllning var för lös, eller om jag borde ha gräddat kakan en liten stund innan jag klickade över!? 
> Marmorera mönster i kakan med hjälp av en kniv.
> Grädda i 150 grader, 40-50 minuter.
> Ta upp ugnsluckan för att släppa ut lite fukt, stäng sen igen och släck av ugnen. Låt kakan stå kvar i eftervärme i 1 h.
> Låt svalna. Serveras med fördel följande dag!

1 kommentar:

  1. Gjorde samma cheesecake för några veckor sedan och fick ungefär samma resultat som du beskriver... 😕 Tror det även här blir omändringar i receptet om det skall provas flera gånger! 😉

    SvaraRadera