8 maj 2017

Dags för ny design?

Igår när jag gick in på bloggen efter några dagars frånvaro slog det mig att min header inte är speciellt vårig.. Så jag slog slag i saken och knåpade snabbt ihop en ny. Tyvärr så måste jag ju nog erkänna att jag börjar bli lite smått trött på hela bloggdesignen också, som jag haft i tid och evighet. Här tidigare i vår/vinter så fick jag lite bloggrespons (ni kanske minns att Fina Christina hade ett litet projekt där en gång?) av en trevlig tjej här i den finlandssvenska bloggvärlden, och själva layouten på bloggen var en av sakerna hon tyckte jag kunde fundera på lite. Och jag håller helt med! Precis den här layouten med storlek på spalter osv. har jag haft i säkert.. 5-6 år? Och färgtemat i 2-3 år. Så det börjar väl nog vara dags för åtminstone en liiiten förändring!


Problemet är väl att jag inte är nån mästare på html-koder och allt däromkring. Jag brukar helt enkelt använda Blogspots egna redigeringsverktyg, som ju tyvärr är väldigt begränsade. Man kan ändra lite färger och sätta in egen bakgrundsbild, och välja olika grunddesigner, men inte så mycket mer. Det som stör mig allra mest, och har gjort i hur många år som helst, är nog storleken på bilderna. Blogspot kräver nämligen att bilderna ska vara max 800x800 pixlar i storlek för att de inte ska ta upp utrymme i bloggen. Alltså behöver jag alltid krympa mina bilder som laddas upp här. Okej, det är väl inte så jobbigt kanske ni tänker, och nej, det kan jag väl hålla med om att det går an. Men.. Får man bara ha små bilder så är det också enklare om bilderna i själva blogg"texten" är små, så det inte ser suddigt ut. Det här skulle jag ju gärna ändra på, eftersom jag ändå sätter upp rätt många bilder, och försöker ha bra kvalitet på dem. Skulle ju helst vilja att de syns lite bättre! Så störande när man måste klicka upp dem för att se ordentligt. Större bilder är alltså nåt jag strävar efter nästa gång jag redigerar!

Bild som är krympt att passa till Blogspots mått, men uppladdad med bildstorlek "extra stor", alltså så stora bilder som jag helst skulle ha i bloggen.

Utan att ha lagt mig desto mer in i Blogspots egna redigeringsverktyg så vet jag inte om det ens är möjligt att göra bilderna i bloggen större utan att de blir suddiga. Så därför tänkte jag fråga er om ni har några tips och idéer!? Annars får jag väl nog så lov att bita i det sura äpplet och anlita någon som gör om min bloggdesign. Inte för att jag vantrivs med den jag har, men helt enkelt för att jag gärna skulle förnya och förändra lite. Brukar ju nämligen vara lite allergisk mot folk som alltid ska ha samma saker och vägrar förändras.. Tänker inte joina den klubben, alltså!

2 kommentarer:

  1. Om vi lyckas prick in en kaffedejt nain da kan ja nåo försök hjälp de me bloggdesignen. Ja e int nain hejar på Blogspot, men vetcha vi sko få e ti var ti na om vi slår våra kloka huvuden ihåop :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. he låter som en bra idé! gissar att do e liti skickligari än me åtminstoni :D

      Radera