30 december 2017

Året 2017 del 2

Här kan ni läsa den första delen av årssammanfattningen för 2017. Nu följer alltså del 2, dvs. juli-december. Sådär kortfattat kan jag väl säga att det känns som om hösten svischat förbi i en rasande fart, utan att jag egentligen gjort så mycket. Otaliga timmar har jag spenderat i mitt hörn av soffan. Motionerandet fick jag fort sätta på hyllan på grund av sammandragningar vid ansträngning. Vännerna har jag träffat alltför lite, och på jobbet har vi ungefär hunnit med hälften av vad jag hade föreställt mig. Julen kom och gick rätt obemärkt i år, och nu står redan mammaledigheten och knackar på dörren. Ni kan ju gissa vem som är spänd på vad 2018 har att bjuda på!

JULI
 Ordnade Mary Kay-party och for sen iväg på Camillas zumba till Maxmopaviljongen.
 Lerduvsskytte i Monäs med Kati, John, Basti och pappa. Äntligen kan jag säga att jag behärskar denna gren!
 Semestervädret var tråkigare än nånsin och jag kollade mycket tv. Norska ungdomsserien Skam var en favorit som tidsfördriv.
 Spenderade ett dygn ute på villan tillsammans med mamma.
 Balkonghängde en del när vädret tillät.
 Fick den sorgliga nyheten att min älskade Elli galopperat iväg till de evigt gröna ängarna.
 Var ut till Djuphamn med mor och far en solig dag i mitten av juli.
 Gjorde Tallinn osäkert med bröderna Järnström.
 Efterlängtad premiär av nyaste Game of Thrones-säsongen!
 Madde och jag var en sväng till Jeppis under Jakobsdagar.
 Lumpänglars väg på Kyroboas teater.
 Therese och pojkarna var hemma på besök.
 Vi skaffade Audi!
Och Cila fick sin Vincent <3

AUGUSTI
 Back to work den 1:a augusti (eller nå, egentligen hade vi planeringsdag redan den 31.7 men..)
 Louise och jag fortsatte vandra, här längs Kuni vandringsled med tusentals myggor och mellan åskskurar.
 Tanja och jag njöt också av augustivädret med en promenad till Vinlax och tillbaks.
 Vi hade 10-års klassträff med några från högstadiet.
 Det kördes föreningsmästerskap på Måtas, och jag var i tornet.
 Sebastian fyllde 30 och vi firade i kombination med förlovningsfest på herrgården vid Kimo Bruk.
 Vi gick ut med att vi väntar barn efter att ha fått se den lilla i magen för första gången <3
 Köpte en sån otroligt fin blombukett till vårt förlovningskalas!
 Madde och jag var ute i blåbärsskogen, med dåligt resultat.
 Var traditionellt på Juthbackamarknaden i min forna hemstad.
Spenderade villaavslutning ute på mammas och pappas villa.

SEPTEMBER
 Middag vid svärisarna efter en heldag på Måtasberget i Jepo, där vi körde Rapakunkku XV.
 Träffades med Tjängan hemma i Maddes nyrenoverade hus.
 Spenderade en vecka i Ayia Napa, Cypern.
 Pizzaperjantai hemma i Jutas...
 ... och kräftskiva hos svärisarna i Kimo.
Sambon och jag invigde Jims nya vindskydd och blev sen förkylda på kuppen.

September var överlag en motivationssänkande månad för mig, då jag knappt bloggat eller ens knäppt några bilder under månaden..

OKTOBER
 Maria tog förlovningsfotografier av oss.
 Jag var förkyld mer eller mindre hela månaden.
 Ungefär halva graviditeten hade passerat och vi var på ultraljud för att se vem som gömmer sig i magen. Svårt att säga, men barnmorskan gissade på en liten tjej! Firade med middag vid Amarillo.
 Jag gjorde egen äppelmos för första gången.
 Försökte vara ute på promenader efter jobbet, men det visade sig rätt snabbt att sammandragningarna drog det längre strået...
 Madde och jag shoppade loss på IKEA i Tammerfors.
 Hade spelkväll med Louise.
 Var till frissan.
Gick på husvisning i Nykarleby tillsammans med mamma.
 Sambon började älgjakten, och jag for till Vasa på lite shopping och mat vid Rosso med min mor och far.
Första snön kom!

NOVEMBER
 Sebastian och jag var på hamburgarkväll till Madde och Ricos.
 Spelkväll i Kimo.
 Den efterlängtade mammalådan anlände!
 Jag fick byta ut zumban mot läsning...
 Var på lördagsbrunch till Mommos café med Alexandra.
 Firade farsdag med att äta plankstek hemma i Jutas.
 Madde och jag var till Vasa på Aveo's julkväll.
 Vi blev med barnvagn!
Firade pappas födelsedag.
 Jag blev klar med min ledarskapsutbildning.
 Var på kommunens julmiddag till Norrvalla. Dagen efter hade vi också Hjulfest med NNSB på Juthbacka herrgård och så var jag en sväng på inflyttningsfest till Maria och Mikkis.
Madde och jag var på kransbindning/julplanteringar till Amalia i Nykarleby.

DECEMBER
 Tortillafredag i Kimo.
 Bakade otraditionellt INTE pepparkakor på självständighetsdagen i år.
 Julpyntade passligt till första advent och lillajul.
 Var på glöggkväll och jacuzzibad till Marias nyrenoverade hem med Tjängan.
 Firade Finlands 100 år av självständighet!
Blev klara med spjälsängen som sambon byggt på hela hösten.
 Bjöd in svärfamiljen på middag.
 Julshoppade i Tuuri med min familj.
 Blev överraskad med en babyshower!
 Br. Nygård bjöd återigen på superb julfest vid Strampen.
 Tog in den fulaste granen i mannaminne...
 Var på Julfrid i kyrkan och glöggade lite efteråt.
 Bakade jullimpor.
Spenderade julafton i Kimo och juldagen i Jutas.
Och nu väntar vi bara på nyårsafton, som ska firas med Madde, Rico och lilla Saga i Pensala.

Med denna kilometerlånga årsresumé vill jag önska er alla ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar