17 december 2017

En vecka kvar till julafton

Vilken lugn och skön helg som ligger bakom! Precis vad jag behövde efter en intensiv jobbvecka. Igår åkte sambon iväg på jakt från morgonen, så jag var ensam hemma ända fram till eftermiddagen. Gjorde ungefär ingenting. Tyvärr sov jag inte så länge, så tiden gick väldigt långsamt.. Men åtminstone fick jag tvättat mina sedvanliga två lördagsmaskiner, åt frukost och bläddrade i inredningstidning i lugn och ro, och sen paketerade jag julklappar och vilade lite mellan varven. Till kvällen blev det sen att städa upp sig, för då stod Sebastians firmajulfest på schemat. Vi åkte iväg ett helt busslass till Strampen i Vasa, där vi åt god mat och umgicks. Det var riktigt trevligt, även om jag nästan föråt mig på det goda julbordet.. Måste erkänna att det var otroligt skönt att åka hem med "pensionärstaxin" redan klockan tolv.

Idag har vi inte heller gjort så där jättemycket vettigt. Var och hämtade granen vi hade tittat ut för några veckor sen. Visade sig - lite som jag misstänkte - att den var alldeles för stor och bred sen när den väl stod inne i garaget för upptining. Så då fick vi ta till plan B! Vandrade femtio meter in i skogen bakom sambons hemgård och råkade hitta en lite bättre gran. Nu ska vi hoppas att den är fin sen när den står där och täcker balkongdörren då, om några dagar!
Sen bjöd svärmor på lunch/middag, och så hängde vi där framför tv:n i några timmar. Soffa som soffa, ni vet.. Ingen skillnad var man slappar efter maten.

Tyckte det var så tomt i tamburen och hade nyss fått hem en stjärngirlang från Aveo.. Så där blev det då!
 Fredagsmys med gurka, morot, dipp och vindruvor.
 Tomteverkstaden klappad och klar för i år!
 Godaste julbordet på Strampen!
 Skulle absolut inte ha behövt nån varmrätt efter den "förrätten"...
 ... men sen slank det nog ner lite efterrätt också. There's always room for dessert!
 Julgranstjuv i farten..

Sen känns det ju rätt otroligt att det är julafton nästa vecka på söndag! Vet inte riktigt what's up med min julstämning i år, men tycker att den inte är så på topp som den brukar.. Visst har jag julpyntat och allt det där, men har kanske bara inte fattat att julen kommer så fort i år!? Idag har jag i varje fall skrivit en lång shoppinglista, så imorgon efter jobbet blir det nog ett besök till Härmä för att släpa hem massa ingredienser till julbaket. Jag tänker mig förutom det traditionella och självklara - jullimpor och rocky road - också lite annat julgodis i år. Får se då hur långt orken räcker! Så synd att det bara är en ledig dag före julafton.. Får försöka klämma in lite kvällsbakning i veckan misstänker jag.

Har visserligen inte så mycket annat program, så det ska nog gå bra. På tisdag har vi julkaffe tillsammans med personalen på jobbet, och på fredag kväll är det Julfrid i kyrkan som gäller. Det skulle jag inte missa för nåt i världen! Julgranen ska vi väl försöka klä på onsdag eller torsdag, men annars rätt öppet. Och det känns skönt. Försöker att inte ta nån stress över julen i år. Egentligen har jag väl aldrig gjort det heller.. Men i år känns det på något vis extra skönt att kunna säga att jag inte har så mycket förberedelser under julveckan. Får mest ta dagarna som de kommer och se vad som händer, och bara njuta av tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar