9 januari 2018

Mina mål för 2018

Bättre sent än aldrig tänkte jag nu delge er mina mål för det här året. Ska försöka vara lite mer realistisk än tidigare, då jag märkt att de flesta mål med träning, viktnedgång och hälsa alltid brukar ha en tendens att skita sig för mig. Och vi har ju faktiskt det faktum att jag kommer ha en liten bebbe att ta hand om hängande i luften, så med tanke på det har jag försökt vara snäll, men samtidigt kräva lite av mig själv med målsättningarna. Så här har ni dem då, mina mål för 2018:

1. Ta mig igenom en förlossning utan större trauman och problem, och föda ett friskt barn till världen. Låter ju kanske inte helt omöjligt? Men vet ju att det finns alla möjliga risker och komplikationer som kan uppstå längs vägen.. Åtminstone tänker jag inte ställa några "krav" på förlossningen, t.ex. att jag ska använda mig av nån viss smärtlindring, föda i en specifik ställning etc. Då tror jag känslorna av besvikelse är värre om det inte riktigt går som jag tänkt mig. Går nog in med öppet sinne, och inställningen att barnet ska ut på enklaste, bästa sätt så alla mår bra i slutändan.

2. Tappa mina graviditetskilon, som för tillfället är +10, men gissar att det blir några till under dessa resterande sex veckor.. Hade ju nog också 15-20 kg för mycket vikt FÖRE graviditeten, men nu försöker jag alltså vara realistisk i år!

3. Orka promenera 10 kilometer igen. Förut gick jag alltid på långpromenader i sällskap av goda vänner, tio kilometer var inga som helst bekymmer, och det längsta jag gått är 16 km utan att ha dött av det (haha). Nu har jag inte motionerat nästan alls under hela hösten, och min kondition och ork är säkert riktigt på botten.. Från och med nästa vecka har de sagt från rådgivningen att jag kan börja gå ut på korta promenader igen, för att stärka kroppen inför förlossningen. Men gissar att det kommer kräva en hel del övning nu under våren att komma tillbaks i samma promenadform! Till detta mål kan jag också tillägga att jag gärna vill komma mig ut på vagnpromenader varje dag, sen när babyn och jag är redo för det.

4. Jag ska läsa minst 4 böcker under året. För er som läser mycket låter det här säkert löjligt lite, men för mig som sällan kommer mig för att läsa är det ett ganska realistiskt mål. Under 2017 läste jag tre böcker, vilket också var min målsättning. Så nu tänkte jag öka med en, främst för att jag vet att jag har en hel del mer "dötid" nu än föregående år. Så va ska itt he lyckas! Sen är det ju bara positivt om det blir fler än fyra.

5. Jag ska prata finska med babyn. Kommer verkligen göra mitt yttersta för att få detta att bli en rutin från första början! Ni kanske läste mitt inlägg angående det här tidigare i vinter? Om inte, så kan ni göra det här. Jag är medveten om att det säkert kommer kännas väldigt onaturligt, speciellt då jag umgås mest med svenskspråkiga.. Men som sagt, man behöver ju lite utmaningar också, och detta är definitivt en sån!

6. Flytta till ett större boende. Egentligen vet jag inte om man kan klassificera detta som ett mål, då det är ett väldigt stort steg i livet.. Men samtidigt så tänker jag att om det är en målsättning att komma oss ur denna lilla lägga och hitta något mer lämpligt, så har jag i alla fall något att kämpa lite för! Själv skulle jag flytta vilken dag som helst, bara vi skulle ha planer och pengar. Sambon däremot tar inte lika stor stress.. Men kanske också han börjar "känna paniken" sen när babyn väl är här, och han inser hur trångt vi har det. Behöver verkligen mer yta!

7. Mindre tid på sociala medier. Jag vågar inte ens räkna hur många timmar per dag jag spenderar med telefonen i handen! Kollar nog Instagram, Facebook och bloggar i tid och otid, och vissa dagar känns det som jag inte gjort något vettigt alls, utan bara stirrat på telefonen eller legat med datorn i famnen. Nu tror jag ju att detta kommer ändra lite sen när jag har en helt ny människa som behöver min uppmärksamhet, men visst är det väl lätt hänt att varje gång babyn sover så tar jag fram telefonen och scrollar och scrollar.. Ska nog faktiskt försöka skärpa mig på den punkten i år!

8. Prova på minst en ny maträtt i månaden. Först hade jag tänkt säga i veckan, men sen kom jag ihåg att jag skulle vara realistisk i dessa målsättningar. Vi är nog väldigt dåliga på att göra något nytt här hemma hos oss, det blir nog mest samma vanliga maträtter, vecka ut och vecka in. I år tänkte jag därför utmana mig själv och prova på ett nytt recept minst en gång i månaden. Har nog minsann kokböcker i hyllan att ta inspiration från, och så finns det ju internet som kryllar av recept. Kanske jag till och med gör det här till nån slags följetong på bloggen, ett nytt recept varje månad? Så får ni peppa mig lite också!

Åtta mål för 2018 alltså. Bring it on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar