10 augusti 2015

American pancakes

I helgen fick jag ett plötsligt sug efter american pancakes, trots att jag bara ätit dem en gång förr, och det är säkert 10 år sen.. Hade aldrig gjort dem själv heller, så vad jag gjorde var att dela med mig av min idé åt sambon, som inte var sen att haka på. Googlade fram ett recept och skred till verket. Och vilken frukost det blev alltså! Ett perfekt helgfrukost-tips, med andra ord.

Du behöver:
- 5 dl vetemjöl
- 2½ tsk bakpulver
- 1 tsk salt
- 3 msk socker
- drygt 2 dl mjölk
- 3 st ägg
- 50 g smör

> Smält smöret, låt svalna
> Blanda ihop de torra ingredienserna
> Blanda mjölk, ägg och smör
> Vispa ihop alla ingredienser till en tjock smet
> Stek 3-4 pannkakor åt gången, ca 1-2 cm tjocka, i en stor stekpanna
> Servera varma med t.ex. färska bär och lönnsirap

Sambon åt med vaniljglass. Vem äter liksom inte pannkakor med glass till frukost?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar