29 december 2017

Året 2017 del 1

Så har det återigen blivit dags att summera året som gått. Vad ska jag säga om 2017, om jag ska göra det med bara några meningar? Året började tappert med kampen mot vågen, då jag för andra året i rad körde Forever's C9-kickstart direkt efter nyår. Släpade min slappa röv tillbaks till gymmet och lyckades faktiskt gå ner 8 kg på sex veckor. Men sen blev jag sjuk och så slutade sambon göra mig sällskap till gymmet i något skede.. Ni vet, ursäkter, ursäkter. I varje fall så gick nog vågen snarare uppåt än neråt resten av året. Tyvärr! Får väl bara inse att jag är forever fat. På våren angstade jag som vanligt över min jobbsituation, som nu sen äntligen redde upp sig (i grevens tid!) strax innan semestern. Ett år till på samma ställe med samma titel väntade! Sebastian gjorde också en "fuling" och lurade mig totalt en dag i maj, vilket slutade med en förlovningsring på fingret. Lagom till min sommarsemester fick vi också veta att vi ska bli föräldrar i februari nästa år. Ni kan ju gissa chocken! Efter det har väl hösten varit lite mera "normal" med jobb, förlovnings- och 30 årskalas, södernresa och allt däremellan.

Förra årets resumé kan ni läsa här (del 1) och här (del 2). I det första inlägget har jag också länkat till tidigare års sammanfattningar. Har skrivit bloggresumé ända sen år 2010, kan ni förstå!? I varje fall är det kul att kunna gå bak i arkivet och kolla hur det sett ut genom åren. Kan väl säga att jag hunnit med en hel del på åtta år... Men konstigt vore det väl annars! Väntar redan med spänning på vad 2018 har att bjuda på.

Återigen tar jag den enkla utvägen och kopierar helt kallt mina Instagram-bilder till sammanfattningen av året. Det går absolut smidigast och snabbast så, och dessutom har jag nog - igen en gång - varit betydligt aktivare på Instagram än här på bloggen. Så här kommer den, min årsresumé av året som gått, del 1:

JANUARI
 Januari bjöd på många vackra vinterdagar. Här från en härlig långpromenad med Louise och Nelly-hunden. Hade julledigt fram till 9.1.
 C9-kuren var effektiv och jag gick ner 5(!) kilo på en vecka.
 Träffades hemma hos Maria med Tjängan, då nu alla råkade vara lediga.
 Det var riktigt kallt några dagar, och Kati och jag var t.ex. en dag ute och red i -20 grader.
 Nyårsshoppade lite i Vasa och mötte samtidigt upp min f.d. klasskompis Hanna på Raawka.
 Försökte få tillbaks träningsgnistan på Gnistan.
 Städade bort julen och välkomnade vintern i vårt hem.
 Spenderade en otroligt vacker (och kall!) januaridag ute på isen vid Vistan tillsammans med bröderna Järnström.
 Köpte årets första tulpanbukett.
 Sebastian och jag for på en spontan fredagskryssning över till Stockholm.
 Jag var på Kocka på-kurs till Vasa via jobbet.
 Var och kollade på Byarevyn's Finland 100 nainting tillsammans med Tjängan + respektive.
Hade årets första skoldagar.
Sen avslutades månaden oturligt nog med magsjuka för min del.. Fyyyy!

FEBRUARI
 Gym och Q-time med Louise medan sambon var på "jaktfest".
 Vädret visade sig fortsättningsvis från sin bättre sida många dagar, och jag passade på att gå på härliga eftermiddagspromenader.
 Fortsatte öva på lerduvsskytte.
 Vi hade "skruvankurs" med NNSB-damerna.
 Spelkväll hos Kati och John.
 Vissa dagar fick man fundera om det var februari eller april...
 Bjöd svärföräldrarna på äppelkaka vändagen till ära.
 Såg Pleppo två på Wasa Teater tillsammans med mina föräldrar.
 Fifty Shades Darker på bio med Tjängan.
 Sebastian och jag tog snöskotern från Kimo ut till deras villa i Oravais.
Åkte till York, England några dagar på sportlovet och hälsade på Therese med familj.

MARS
 Firade Alexandras veterinärexamen i Jepo.
 Njöt fortsättningsvis(!) av härliga långpromenader i vackert vinterväder.
Här med Louise och Nelly ute på isen i Årvas...

 ... och här med Tanja och hunden Maya.
 Vi hade miniklassträff med Yrkesflickorna hemma hos Heidi i Jeppis.
 Sebastian, jag och pappa for ut en sväng till villan och grillade korv.
 Linn och jag var och hälsade på Tossa en kväll.
 Elli och jag passade på att ta sällskap av Kati och Vipu på ridturerna.
 Mamma blev 50+ och bjöd på plättar.
 Vi åkte iväg till Levi några dagar...
 ... jag, Sebastian, mina föräldrar samt min moster Tiina med familj.
Jag såg ut ungefär så här en kväll då vi hade Sebastians småkusin Jennifer med sambo på besök.

APRIL
 Vi fortsatte skruva med NNSB-damerna.
 Jag gjorde i ordning balkongen för säsongen.
 Firade moffa som blev 75 år.
 Förundrades över aprilvädret som bjöd på åska, regn och hagel under samma fem minuter.
Hade styrelsens kick-off vid Villa Irene i Maxmo med NNSB-gänget.
 
Jag blev 26 år...
 ... och ställde till med kalas åt närmaste sörjande. Var också i skolan två dagar.
 Sebastian och jag lekte "På spåret" under påskledigheten.
 Mamma och pappa bjöd på påskmiddag åt oss och Bastis föräldrar.
 Tjängan kom över på tortillas efter att jag spenderat dagen på akuten med en väldigt sjuk och svälld tumme.
 Vi beundrade(?) påskbrasan vid Årvasgården.
 Såg Fast & Furious 8:an på bio.
 Kunde börja spendera korta stunder ute på balkongen efter jobbet.
 Påbörjade projekt: Måla bastuns väggar och tak svarta.
 Svärisarna bjöd på vappenmiddag.
 Var på shopping i Vasa och avrundade med mat på Kaavya tillsammans med Niklas.
 Surade över att vi fick takatalvi x-antal gånger under månaden.

MAJ
 Om man gör något två år i rad kan man väl kalla det tradition? Här är i varje fall min och Sebastians "årliga första maj-frukost" fångad på bild.
 Tog cykeln till jobbet för första gången i år.
 Blev klara med vårt bastuprojekt. Så nöjda!
 Bjöd in Kimogänget på ost- och vinkväll på balkongen.
 Åt morsdagslunch ute vid Fäboda kaffestuga.
 Var till frissan.
 Lördagsbrunchade vid Mommos café tillsammans med Madde och Saga.
 Åt årets första lösglass vid Kaffestugan och deltog sen i bilorientering (som blev en flopp!).
 Louise och jag påbörjade "Det stora vandringsäventyret" med en runda vid Hoppamäki-tornet i Komossa.
 Sebastian och jag var ute och vandrade en hel del. Här runt spåret vid Kimo Bruk...

... och här vid Storbötet i Pensala.
 Vi förlovade oss på hotell Astor i Vasa den 24.5 <3 Ringarna valde vi sen under en resa till Tuuri.
 Första besöket ut till svärföräldrarnas villa. Och inga löv i träden den 20:e maj...
 Bjöd över Tjängan, denna gång på tacopaj.
Hade vårfest på jobbet.

JUNI
 Hade vårfest med dagispersonalen på Pavis i Jakobstad. Avtackade samtidigt Mayvor som blev pensionär.
 Var ut till Långön och hjälpte mamma och pappa med "vårstädningen".
 Skaffade ny telefon: En Sony Xperia X Performance.
 "Hjälpte" Jim & Basti att sätta upp en stocklada som ska bli ett vindskydd i skogen.
 Var i kansliet under Sorakunkku XXV i Jepo.
 Började äntligen se lite skymtar av sommaren!
 Var på pubkväll till Kaffestugan.
 Louise och jag fortsatte vårt stora vandringsäventyr med Köuros-rundan i Pensala.
 Gick på loppisrace i Oravais tillsammans med Madde, Cila och Sara.
 Ordnade möhippa åt Cila! 
 Tortillaperjantai i Kimo.
 Louise och jag var aktiva med vandrandet! Denna gång vid Vitmossen i Kuckus.
 Loggade ut från jobbet för 5 veckors semester. Detta var också dagen då jag fick veta att jag är gravid <3
 Spenderade midsommarafton med Kimogänget på Sebastians villa.
 Midsommardagen spenderade vi ute på Långön med min släkt.
 Gjorde det sommarfint på balkongen med massa sommarblommor.
 Kati och John skaffade jämthunden Torax. 
 Sara och jag firade semester och "grannveedri" med en 9 km:s promenad som avslutades med glass och dopp vid Hällnäs.
Sov också över vid svärisarnas villa.

Fortsättning följer i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar